Pierwszy surowy pomidorek

Warzywo po obraniu ze skóry jest lekkostrawne i miękkie. W sam raz na pierwsze próby surowych warzyw i owoców.

Surowe warzywa i owoce mają wiele zalet. Są jednak znacznie większym wyzwaniem dla maleńkiego, wciąż rozwijającego się układu trawiennego niemowlęcia. To dlatego ekspozycję na ten nowy element diety rozpoczynamy od miękkich, lekkostrawnych pomidorów. Ważne, żeby pomidor, ale też inne warzywa i owoce zawsze były w pełni dojrzałe.

Pamiętaj, że niemowlę nie ma wykształconych mechanizmów obronnych, które chroniłyby go przed zanieczyszczeniami żywności. Dlatego staraj się o warzywa, owoce oraz inne produkty spożywcze w wersji Bio.

.

PRZYGOTUJ:

    • Garnek z wrzątkiem
    • Pojemnik z zimną wodą
    • Miseczkę i widelec
    • Ok. 50g dojrzałego pomidora Bio

Posiłek taki po raz pierwszy proponujemy w naszym schemacie żywienia niemowląt w piątym dniu szóstego tygodnia (TUTAJ).

Jeśli Twoje niemowlę jest starsze lub potrzeby jego są większe, w kolejnych dniach zwiększ ilość warzywa. 

SPOSÓB PRZYGOTOWANIA DANIA:

  1. Pomidor dokładnie umyj pod bieżąca wodą.
  2. Ściągnij skórę poprzez zanurzenie warzywa na 15-20 sekund we wrzątku, a następnie w zimnej wodzie.
  3. Po obraniu ze skóry, pomidor przenieś do miseczki. Rozgnieć go widelcem. Spróbuj uzyskać w miarę jednorodną, miękko-grudkowatą konsystencję.
  4. Pierwsze podanie zakończ po 2-3 łyżeczkach.

Dojrzałe wnętrze pomidora wystarczy rozetrzeć widelcem. Nie trzeba doprowadzać konsystencji do puree. Pomidor jest miękkim warzywem, przy zgnieceniu powstaje z niego w miarę jednorodna papka. Niemowlę w tym wieku raczej nie odmówi tak przygotowanego posiłku, a mała zmiana będzie wspaniałym początkiem wejścia na drogę trochę bardziej urozmaiconej konsystencji. 

warto wiedzieć

Cienka, delikatna skórka pomidora nie pomaga w zachowaniu bezpieczeństwa mikrobiologicznego, ale zanurzenie go na 15-20 sekund we wrzątku dla łatwiejszego ściągnięcia skórki, jest jednocześnie wspaniałym gwarantem zachowania najwyższej higieny miąższu. 

Pomidor to wspaniałe lekkostrawne warzywo. Surowy jest bogatym źródłem witaminy C, która niestety pod wpływem temperatury gotowania ulega częściowemu zniszczeniu. Ale z kolei gotowanie pomaga w uwolnieniu likopenu, ważnego przeciwutleniacza, który zapobiega wielu poważnym schorzeniom m.in. nowotworom. Nasz organizm nie potrafi sam syntetyzować tego związku, stąd warto podawać dzieciom obie formy warzywa. Gotowany pomidor świetnie sprawdzi się, jako dodatek do dania warzywno-mięsnego lub kaszki na tzw. wytrawny sposób.

Nigdy nie podawaj dzieciom niedojrzałych, zielonych pomidorów. Zawierają one, podobnie jak zielone ziemniaki, związek o nazwie solanina, toksyczny alkaloid.

Pomidory łatwo kumulują pestycydy. Postaraj się o warzywa pochodzące z kontrolowanych upraw Bio.