Mięso dla niemowląt, które nie chcę go jeść

Kiedy niemowlę odmawia posiłku mięsnego, Rodzice muszą posłużyć się niemałą kreatywnością w kuchni.
Być może dobrym pomysłem będzie danie złożone z mięsa i ulubionego owocu. Połączenie wydaje się dziwne. Mimo wszystko warto spróbować, przecież my dorośli z przyjemnością zjadamy zarówno schab ze śliwką, jak i Tosty Hawajskie.

Proponowany przez specjalistów w dziedzinie Schemat żywienia zakłada w drugiej połowie pierwszego roku życia spożycie mięsa w ilościach 15-25g/dzień. Jest to niezwykle ważny czynnik w profilaktyce niedokrwistości z niedoboru żelaza.

SKŁADNIKI:

15-30 gmięso
15-30 gwywar / woda
ok. 50 gbanan lub inny produkt
odrobinanatki pietruszki

Warto wybierać MIĘSO z grupy tych najwartościowszych. Szczególnie, kiedy Twoje dziecko zjada je niechętnie. Postaraj się, żeby najczęściej w menu Twojego niemowlęcia gościła cielęcina, królik, polędwica wołowa, gęś, jagnięcina. Od czasu do czasu niech zawita, ale raczej gościnnie, kurczak i indyk.

Nie jest istotne, czy dodatkiem do mięsa będzie BANAN. Być może ulubionym produktem jest buraczek, może gruszka, a może ziemniak? Wspaniale, jeśli taki produkt jest, a Tobie Rodzicu udało się go odkryć! To "coś" może być nieocenioną pomocą w takim komponowaniu codziennego menu, aby było ono zbilansowane.

NATKA PIETRUSZKI nie jest w tym daniu koniecznym dodatkiem. Żelazo hemowe, czyli z mięsa, wchłania się zawsze wspaniale i nie potrzebuje wspomagaczy w postaci witaminy C.

SPOSÓB PRZYGOTOWANIA:

  1. W zależności od wieku Twojego niemowlęcia, przygotuj odpowiednią ilość mięsa (piszemy o tym TUTAJ). Weź pod uwagę, że część produktu pozostaje na ściankach naczyń, dlatego zawsze proponuje się porcję nieco zwiększyć. Jeśli Twoje niemowlę ma początki niedokrwistości, zwiększ porcję mięsa o ok. 50%.
  2. Mięso ugotuj. Najlepszą opcją jest gotowanie na parze.

  3. Do naczynka włóż ugotowane mięso, dolej wywar. Najczęściej dobrą zasadą jest sporządzenie puree mięsnego z minimum takiej samej ilości wagowej wywaru (wody), jak surowego mięsa.
  4. Możesz też dodać świeżą, zawsze dokładnie umytą (TUTAJ), natkę pietruszki (BIO).
  5. Wszystko bardzo dokładnie zblenduj. Przenieś do miseczki.
  6. Dodaj porcję pokrojonego w kostkę banana lub innego ulubionego produktu, połącz składniki np. za pomocą widelca.
  7. Jeśli Twoje niemowlę jest w grupie ryzyka ze względu na niechęć do rozszerzania diety (TUTAJ), danie podaj samodzielnie łyżeczką. Daje to gwarancję, że posiłek w całości trafi do organizmu. 
  8. Pamiętaj o zachowaniu warunków bezpiecznego przechowywania posiłku, piszemy o tym TUTAJ.

PROPOZYCJE:

a) Bywa, że nawet ta mała porcja jest trudna do zaakceptowania przez niemowlę. Staraj się wówczas, żeby ilość banana była na tyle nieduża, żeby pozytywnie wpływając na smak, niepotrzebnie nie zwiększała porcji posiłku.

b) Kiedy Twoje niemowlę swobodnie zjada porcję takiego dania, możesz zwiększyć je dodając do gotowania np. kaszę gryczaną niepaloną (dolna część garnka na parę). Posiłek będzie wtedy zawierał niezwykle cenny w żywieniu niemowląt produkt, którym są zboża. W tym przypadku dodatek natki pietruszki, ale przede wszystkim obecność w daniu mięsa (TUTAJ), istotnie wpłynie na przyswajalność żelaza zawartego w kaszy (tzw. niehemowego).