Rozszerzanie Diety
Niemowląt Karmionych Piersią

DZIEWIĄTY TYDZIEŃ

ok. 33 t.ż. dziecka

WPROWADZAMY ŻÓŁTKO JAJA

PODSUMOWANIE MINIONEGO,
CZYLI WSTĘPNEGO ETAPU Rozszerzania Diety Niemowląt

Prawdopodobnie Twoje niemowlę wkroczyło lub wkracza w ósmy miesiąc życia. Czas więc na małe podsumowanie:

  1. Pierwszy wstępny etap rozszerzania diety za nami. To był niezwykle intensywny czas. Niemowlę poznało mnóstwo nowych smaków, a jego organizm otrzymał niezwykle wartościowe produkty spożywcze obfitujące we wszystkie potrzebne dla rozwoju składniki pokarmowe.
  1. Najwspanialsze zboża, najlepsze mięsa, bezpieczna i wartościowa ryba, ogromnie urozmaicony asortyment warzyw, owoce, za chwilę żółtko jaja. W sumie ten etap zamykamy wprowadzeniem do menu około 30 produktów!!!
  1. Dziecko zna konsystencję gładkiego puree. Poznało też fakturę rozgniecionego banana, pomidorka, ziemniaczka roztartego z miękkim pstrągiem.
  1. Oprócz gotowanych warzyw i owoców posmakowało surowego banana, pomidora, jadło tarte świeże jabłuszko, wie już jak smakuje surowa dojrzała śliwka i winogrono. Rodzice wiedzą, czy dziecku służą trudne produkty typu kalafior, gruszka, czy też muszą jeszcze poczekać na odpowiednią dojrzałość układu trawiennego.

Nieważne, czy udało się Państwu realizować w każdym szczególe proponowany schemat, czy tylko częściowo. Jesteśmy przekonani, że wciąż z zaangażowaniem, z ogromną troską i dbałością idziecie właściwą drogą. Okres niemowlęctwa będzie jeszcze trwał 5 miesięcy! Mamy mnóstwo czasu! Zdecydowanie to, co najtrudniejsze zostało już wykonane.

CO NOWEGO W TYM TYGODNIU?

  1. W bieżącym tygodniu zajmiemy się ważnym, ale budzącym wiele obaw produktem, czyli jajkiem. Rozpoczniemy od żółtka, które poddane zostanie bardzo ważnej obróbce termicznej. Wszystko po to, żeby zminimalizować możliwość reakcji alergicznej.
  1. W ósmym m.ż. niemowlęta najczęściej zjadają już większe porcje, stąd zaproponujemy większe ilości produktów uzupełniających
  1. Z racji na wprowadzanie żółtka jaja i konieczność wnikliwej obserwacji niemowlęcia, w bieżącym tygodniu proponujemy, żeby nie włączać nowych produktów.

PRZYKŁADOWY SCHEMAT ŻYWIENIA
W DZIEWIĄTYM TYGODNIU ROZSZERZANIA DIETY

Zadbaj o to, aby poniższe składniki posiłków oznaczone były symbolem BIO (pochodziły z kontrolowanych upraw i hodowli).

DZIEŃ 1.

I. Mięso (ok. 15 g) + ziemniak + warzywa + 1/4 szt. ŻÓŁTKO JAJA (gotowane 10-12 minut)

II. Mąka gotowana na wodzie z dodatkiem owoców.

DZIEŃ 2.

I. Mięso (ok. 15 g) + ziemniak + warzywa

II. Mąka gotowana na wodzie z dodatkiem owoców

DZIEŃ 3.

I. Mięso (ok. 15 g) + ziemniak + warzywa + 1/4 szt. żółtko jaja (gotowane 10-12 minut)

II. Mąka gotowana na wodzie z dodatkiem owoców.

DZIEŃ 4.

I. Mięso (ok. 15 g) + ziemniak + warzywa

II. Mąka gotowana na wodzie z dodatkiem owoców + 1/4szt. żółtko jaja (gotowane 10-12 minut).

DZIEŃ 5.

I. Mięso (ok. 15 g) + mąka + warzywa

II. Pstrąg Bio (ok. 15 g) + ziemniak/batat. Owoc.

DZIEŃ 6.

I. Mięso (ok. 15 g) + mąka + warzywa

II. Pstrąg Bio (ok. 15 g) + ziemniak/batat + 1/4szt. żółtko jaja (gotowane 10-12 minut). Owoc.

DZIEŃ 7.

I. Mięso (ok. 15 g) + ziemniak + warzywa

II. Mąka gotowana na wodzie z dodatkiem owoców.

W 9-11 tygodniu rozszerzania diety (8.m.ż.) niemowlęta najczęściej zjadają dwa posiłki oparte o następujące produkty:

🥩ok. 15 g mięsa /dobę
🥦ok. 70-80 g warzyw /dobę
🌾ok. 8-15 g zbóż /dobę
🍏ok. 30-60 g owoców /dobę
🐟ok. 30-40 g tłustej ryby /tydzień
🥚ok. 1-2szt. /tydzień

WIELKOŚĆ PORCJI

W zależności od ilości użytych składników, ale też w zależności od użytej do przyrządzenia dania wody, otrzymujemy posiłki o różnej objętości. Najczęściej w ósmym miesiącu życia niemowlęta zjadają dwa posiłki. Każdy z nich waży ok. 120-130g.

Podane wyżej produkty są najczęściej bazą do przyrządzenia dwóch dań, które mogą powstawać poprzez dowolną kombinację składników. Często jest to posiłek mięsno warzywny oraz danie zbożowe, czyli mąka ugotowana na wodzie z dodatkiem owoców. Cząstki jajka po ugotowaniu na twardo dołączają do któregoś z posiłków.

Jeśli niemowlę wykazuje duży apetyt, należy zwiększyć w posiłku udział warzyw, mąki, ewentualnie owoców. W przypadku odmowy spożycia posiłku zaraz po jego przygotowaniu, warto zaproponować go niemowlęciu w ciągu dnia pamiętając o zasadach bezpiecznego przechowywania dań (TUTAJ).

MLEKO

Wciąż niewątpliwie największy udział w menu niemowlęcia ma Mamowe Mleko. Niemowlę wypija go około 750ml, przyjmuje się, że jest to około 8 karmień piersią (lub więcej).

Pamiętaj, że podane wielkości porcji oraz ilości składników dań są średnią jaką zjada dziecko w danym wieku, są wartościami przybliżonymi, nienakazanymi obligatoryjnie w żadnej aktualnej literaturze.

Zależnie od łaknienia i zapotrzebowania dziecka występują różnice w objętości lub liczbie posiłków.

Twoje niemowlę wciąż rozwija umiejętność pobierania wargami pokarmu z łyżeczki. Pozwól mu spokojnie dorastać do gotowości samodzielnego jedzenia dużych kawałków. Danie zmiksowane z różnych produktów daje Ci gwarancję, że niemowlę zjadło każdy składnik dania. Nawet jeśli porcja była niewielka. W 9 m.ż. zaproponujemy rozszerzenie konsystencji dań zbożowych, a w 10 m.ż. również dań obiadowych. Pamiętaj, że umiejętność żucia i gryzienia nabywana jest do ukończenia 24. m.ż., szczególnie intensywnie rozwija się do 10. m.ż dziecka. 

Jaja to, podobnie jak mleko produkt niemal idealny. Zawierają one wyjątkowo wysokowartościowe białka, w skład których wchodzą niezwykle ważne aminokwasy egzogenne oraz prawie wszystkie niezbędne dla organizmu ludzkiego składniki odżywcze. 

JAJO TO PRODUKT SILNIE ALERGIZUJĄCY

Alergia na białka jaja jest drugą (po mleku krowim) pod względem częstości występowania. Trzeba wiedzieć, że nadwrażliwość na jaja dość często związana jest z bardzo niebezpiecznym wstrząsem anafilatycznym (anafilaksja). Na podstawie ostatnich badań szacuje się, że w Polsce alergia na jajo kurze występuje u 0,6% (0,26-1,1%) dzieci do 2. roku życia. [Schoemaker A.A., Sprikkelman A.B., Grimshaw K.E. i wsp.: Incidence and natural history of challenge-proven cow’s milk allergy in European children – EuroPrevall birth cohort. Allergy 2015; 70 (8): 963-972].

WNIOSEK: Jajko należy wprowadzać do diety niemowlęcia bardzo ostrożnie, obserwując reakcje dziecka. 

Według aktualnego Stanowiska Grupy Ekspertów w sprawie zaleceń żywieniowych dla kobiet w okresie laktacji, dieta matki w okresie ciąży i podczas karmienia piersią nie wpływa na ryzyko wystąpienia alergii u niemowląt. Również eliminacja jaja z diety niemowlęcia nie ustrzeże dziecka przed wystąpieniem objawów alergii.

Zgodnie z dokumentem EAACI (The European Academy of Allergy and Clinical Immunology) można zmniejszyć ryzyko wystąpienia reakcji alergicznej na jajo poprzez:

  1. Stopniowe wprowadzanie go do menu niemowlęcia, finalnie uzyskując porcję dwóch niewielkich jajek w tygodniu;
  2. Stosowanie odpowiedniej obróbki cieplnej. Jaja należy dobrze ugotować (10-15 minut). Niewystarczająca jest sama pasteryzacja (krótko na parze, jajecznica zawierająca płynne białko, naleśniki);
  3. Wprowadzenie tego produktu do menu niemowlęcia w okresie, w którym matka kontynuuje karmienie piersią.

W chwili obecnej nie ma dowodów naukowych uzasadniających eliminację lub opóźnione wprowadzanie całego jaja zarówno u dzieci zdrowych, jak i z rodzin obciążonych ryzykiem wystąpienia choroby alergicznej. Według najnowszych publikacji korzystnym jest wprowadzenie jaja do końca 12 m.ż..

Biorąc pod uwagę praktykę w zawodzie, zalecenia ekspertów w dziedzinie oraz ceniąc sobie ostrożność proponujemy:

  1. Nie spieszyć się z włączeniem jaja do menu niemowlęcia. Niech to nie będzie pierwszy pokarm uzupełniający. Każdy dzień więcej w życiu dziecka oznacza większą dojrzałość przewodu pokarmowego, a co z tym związane większą umiejętność poradzenia sobie z ewentualnym problemem.
  2. Najpierw kilkakrotnie podać niemowlęciu żółtko, a potem dopiero całe jajko. W alergii na jajo kurze znacznie częściej i silniej uczula białko niż żółtko. W naszej praktyce w zawodowej również niezwykle często zdarza się, że niemowlęta tolerują żółtko, podczas kiedy bardzo burzliwie reagują na białko jaja. Warto o takiej sytuacji wiedzieć i korzystać z tej wiedzy, choćby  z dwóch powodów:

Po pierwsze żółtko jest tą częścią jaja, która jest znacznie bogatsza w wartości odżywcze. Poniżej zamieszczamy przygotowany dla Państwa wykres porównujący wartość odżywcza białka jaja i żółtka.

Warto wiedzieć, że mimo zbieżności nomenklatury, nazwa “białko” oznacza część jaja oraz jeden z podstawowych składników odżywczych (obok tłuszczów i węglowodanów). Oba ukryte pod tą nazwą produkty/substancje nie mają ze sobą nic wspólnego. Spójrzcie Drodzy Rodzice, że białko jaja kurzego ma nawet mniej w sobie białka niż ma go część jaja zwana żółtkiem.

Po drugie, dodatkowym atutem sytuacji, w której wiemy, że niemowlę wspaniale radzi sobie z żółtkiem jest możliwość przygotowywania w przyszłości wielu dań, dla których nieodzownym składnikiem będzie jajo lub żółtko (kluseczki, chałki, drożdżowe pyzy na parze, pulpeciki mięsne, itp.).

ZAPRASZAMY CIĘ RÓWNIEŻ

DO INNYCH TREŚCI:

TUTAJ JESTEŚ: 

ROZSZERZANIE DIETY NIEMOWLĄT KP

-> wejdź do spisu treści

Fb – GRUPA: 

ROZSZERZANIE DIETY NIEMOWLĄT KP

->  wejdź

Fb – GRUPA:

ŻYWIENIE DZIECI W WIEKU 1-3 LAT

->  wejdź

Fb – GRUPA: 

DLA KARMIĄCYCH MAM

-> wejdź

Adiel.pl jest platformą internetową, która umożliwia Użytkownikom skorzystanie z usług o charakterze medycznym świadczonych przez specjalistów w dziedzinie. Dzięki korzystaniu z adiel.pl Użytkownicy mogą uzyskać  porady pozwalające na wprowadzenie i przestrzeganie zasad zbilansowanego i zdrowego odżywiania. Usługi świadczone przez nas nie zastępują konsultacji z lekarzem i właściwych badań diagnostycznych oraz nie mogą być traktowane jako podstawa do stosowania jakichkolwiek produktów leczniczych czy metod terapii i leczenia.