Rozszerzanie Diety
Niemowląt Karmionych Piersią

JEDENASTY TYDZIEŃ

ok. 35 t.ż. dziecka

WPROWADZAMY BIAŁKO JAJA

CO NOWEGO W TYM TYGODNIU?

  1. W bieżącym tygodniu zajmiemy się budzącym wiele obaw produktem, czyli białkiem jaja. Dwa tygodnie temu wprowadziliśmy żółtko jaja. Teraz proponujemy białko. Tak, jak poprzednio, tak i w przypadku całego jaja, będzie ono gotowane na twardo (10-15 minut). Wszystko po to, żeby zminimalizować możliwość reakcji alergicznej. 
  1. UWAGA! W przypadku jakichkolwiek reakcji niepożądanych wróć do podawania żółtka, a ponowną próbę z całym jajem ponów po 5-6 tygodniach. Jeśli reakcja przebiegała burzliwie, koniecznie zgłoś się do lekarza, który zaplanuje odpowiedni czas testu prowokacji.
  1. Z racji na wprowadzanie całego jaja i konieczność wnikliwej obserwacji niemowlęcia, w bieżącym tygodniu proponujemy, żeby nie włączać nowych produktów.

PRZYKŁADOWY SCHEMAT ŻYWIENIA
W DZIEWIĄTYM TYGODNIU ROZSZERZANIA DIETY

Zadbaj o to, aby poniższe składniki posiłków oznaczone były symbolem BIO (pochodziły z kontrolowanych upraw i hodowli).

DZIEŃ 1.

I. Mięso (ok. 15 g) + ziemniak + warzywa + 1/4 szt. JAJA (gotowane 10-12 minut)

II. Mąka gotowana na wodzie z dodatkiem owoców.

DZIEŃ 2.

I. Mięso (ok. 15 g) + ziemniak + warzywa

II. Mąka gotowana na wodzie z dodatkiem owoców

DZIEŃ 3.

I. Mięso (ok. 15 g) + ziemniak + warzywa + 1/4 szt. jaja (gotowane 10-12 minut)

II. Mąka gotowana na wodzie z dodatkiem owoców.

DZIEŃ 4.

I. Mięso (ok. 15 g) + ziemniak + warzywa

II. Mąka gotowana na wodzie z dodatkiem owoców + 1/4 jaja (gotowane 10-12 minut).

DZIEŃ 5.

I. Mięso (ok. 15 g) + mąka + warzywa

II. Pstrąg Bio (ok. 15 g) + ziemniak/batat. Owoc.

DZIEŃ 6.

I. Mięso (ok. 15 g) + mąka + warzywa

II. Pstrąg Bio (ok. 15 g) + ziemniak/batat + 1/4szt. jaja (gotowane 10-12 minut). Owoc.

DZIEŃ 7.

I. Mięso (ok. 15 g) + ziemniak + warzywa

II. Mąka gotowana na wodzie z dodatkiem owoców.

Ilość produktów tworzących posiłki, objętość posiłków i konsystencja najczęściej wygląda podobnie, jak opisano to wcześniej (TUTAJ).

W najnowszych wytycznych opracowanych na łamach Forum Pediatrii [3], czytamy: 

Podawanie pokarmów stałych rozpoczyna się od podawania łyżeczką, twardą i płaską. 

Karmienie łyżeczką pozwala na prawidłowy rozwój umiejętności połykania, gryzienia, pracy języka, a przez to pośrednio rozwój umiejętności mówienia, rozwój górnych dróg oddechowych i wpływa na prawidłowe oddychanie. Do karmienia łyżeczką należy niemowlę przyzwyczajać przed okresem ząbkowania, gdyż bolesne dziąsła w tym czasie mogą być przyczyną niepowodzeń [4].

W okresie przechodzenia na samodzielny sposób jedzenia dziecko bardzo chętnie próbuje jeść samodzielnie rączkami. Chce trzymać łyżeczkę w rączce i sięgać nią do swojej miseczki. Dziecko w ten sposób kształtuje zdolności motoryczne, jednak skuteczność takiego jedzenia jest niewystarczająca. Pokrycie zapotrzebowania na wszystkie składniki odżywcze nadal zapewniają pełnowartościowe posiłki podawane przez rodzica łyżeczką [4]. 

Pożywienie nie służy do zabawy. Prowadząc niemowlę do dojrzałości należy akceptować jego początkową nieporadność, która jest etapem służącym nauce pobierania pokarmu oraz drogą rozwoju umiejętności używania w przyszłości sztućców. Pożywienie nie powinno być traktowane przez opiekunów jako zabawka sensoryczna. 

Żadna naukowa publikacja nie narzuca na niemowlę i dziecko w drugim roku życia obowiązku świadomego spożywania pokarmu, trwania do końca posiłku w krzesełku i skupienia uwagi na trwającym procesie odżywiania organizmu. Zresztą wielu dorosłym takie skupienie i kontrola myśli przychodzi z dużym trudem.

W wielu tematach, również tych dotyczących rodzaju i kolejności wprowadzania posiłków o różnych konsystencjach internetowe doniesienia nie pokrywają się  ze stanowiskami wiodących towarzystw naukowych, renomowanych instytucji i zespołów ekspertów. 

W literaturze wyraźnie podkreśla się, że nie ma jednoznacznych danych, które mogłyby być podstaw do sprecyzowania konkretnych zaleceń. 

Mimo to w rozdziałach omawiających konsystencję łatwo znaleźć wskazówki, na podstawie których można wytyczyć plan rozszerzania konsystencji, faktur pokarmu oraz sposobu ich podania.

To, co łączy wszystkie dokumenty, to zalecenie, które wydaje się oczywiste, a mówi ono o konieczności zmiany konsystencji i stopnia rozdrobnienia od płynnej (< 6 m.ż.) do papkowatej, grudkowatej, a nawet stałej w okolicach końca 1 roku życia. Wszystkie prace podkreślają, że nauka żucia i gryzienia trwa jeszcze cały drugi rok życia dziecka, czyli do ukończenia 24 m.ż.. Autorzy przekonują, że proces zmiany konsystencji powinien następować STOPNIOWO. 

SPOSÓB KARMIENIA:

UMIEJĘTNOŚCI: 

W tym czasie u niemowlęcia następuje początkowe “mielenie” językiem, wciąż silny jest odruch ssania, odruch wymiotny cofa się do tylnej części języka.

PRZYKŁADY POKARMÓW: gotowane miksowane warzywa lub owoce, puree z mięsa i ziemniaków, kaszki, kleiki

PIERWSZY ETAP w naszej propozycji przypada na koniec 6 i początek 7 m.ż. i realizowany jest poprzez:

  • gładkie puree z warzyw,
  • gotowane zmiksowane mięso z warzywami,
  • mąka gotowana na wodzie z dodatkiem gotowanych owoców (kostka jabłka),

SPOSÓB KARMIENIA:

Karmienie łyżeczką, miękkie produkty podawane do rączki.

UMIEJĘTNOŚCI: 

Ruchy języka na boki, oczyszczanie łyżeczki wargami, gryzienie, żucie, rozwój drobnej motoryki umożliwiający samodzielne karmienie

PRZYKŁADY POKARMÓW: rozdrobnione produkty, papki, puree z miękkimi grudkami, pierwsze produkty w rączkę, oraz podawane wcześniej gotowane miksowane warzywa lub owoce, puree z mięsa i ziemniaków, kaszki, kleiki

DRUGI ETAP w naszej propozycji przypada na drugą połowę 7 i 8 m.ż. i realizowany jest poprzez:

  • dotychczasowe formy dań, czyli gładkie puree z warzyw, gotowane zmiksowane mięso z warzywami, mąka gotowana na wodzie z dodatkiem gotowanych owoców (kostka jabłka) oraz
  • tarte jabłuszko,
  • rozgnieciony widelcem banan,
  • dojrzały pomidor pokrojony w kostkę,
  • roztarty widelcem pstrąg z ziemniakiem,
  • cząstki jabłka lub arbuza podane w gazie.

SPOSÓB KARMIENIA:

Karmienie łyżeczką, miękkie produkty podawane do rączki.

UMIEJĘTNOŚCI: 

Ruchy języka na boki, oczyszczanie łyżeczki wargami, rozwój drobnej motoryki umożliwiający samodzielne karmienie

PRZYKŁADY POKARMÓW: grudki, papki, dania roztarte widelcem, posiekane miękkie produkty, puree z miękkimi grudkami. Miękkie cząstki podawane do rączki.

TRZECI ETAP w naszej propozycji przypada na 9-10 m.ż. i realizowany jest poprzez:

  • dotychczasowe formy dań, czyli gładkie puree z warzyw, gotowane zmiksowane mięso z warzywami, mąka gotowana na wodzie z dodatkiem gotowanych owoców (kostka jabłka), tarte jabłuszko, rozgnieciony widelcem banan, dojrzały pomidor pokrojony w kostkę, roztarty widelcem pstrąg z ziemniakiem, cząstki jabłka lub arbuza podane w gazie oraz
  • roztarte widelcem dania obiadowe, 
  • owoc rozgnieciony wymieszany z kaszką, 
  • mięso zmielone, 
  • pulpety mięsne, mięsno-rybne, 
  • kasze, ziarno amarantusa, 
  • cząstki miękkich gotowanych warzyw: ziemniak, brokuł, marchew, pietruszka, i inne.

SPOSÓB KARMIENIA:

Karmienie łyżeczką, miękkie produkty, pulpeciki, podawane do rączki.

UMIEJĘTNOŚCI: 

Dalszy nauka gryzienia i żucia

PRZYKŁADY POKARMÓW: zwiększona różnorodność rozdrobnionych lub posiekanych pokarmów, produkty o różnej konsystencji, podawane z rodzinnego stołu z założeniem prowadzenia zdrowej dla niemowlęcia diety. 

CZWARTY ETAP w naszej propozycji przypada na 10-11 m.ż. i realizowany jest poprzez:

  • wszystkie dotychczasowe formy dań oraz
  • kluseczki lane, kopytka, 
  • makaron, 
  • pulpeciki z mięsa, 
  • kulki zbożowo-mięsne, 
  • zupy warzywne z cząstkami warzyw, 
  • ziemniak, 
  • gotowane jajko, 
  • miękisz chlebka, 
  • parowane pyzy drożdżowe, 
  • bułeczki maślane przygotowane na parze, i in.

Pod KONIEC drugiego roku życia większość dzieci potrafi jeść samodzielnie, akceptuje potrawy o zróżnicowanym smaku, konsystencji i stopniu rozdrobnienia. W tym czasie kształtują się właściwe zachowania i reakcje przy stole poprzez zainteresowanie dziecka produktami spożywczymi zanim trafią na stół, np. uczestniczenie dziecka w zakupach, przy wyborze dekoracji do kanapek, mieszania sałatek itp. [3].

W drugim i trzecim roku życia nie nalezy nadmiernie rozdrabniać, przecierać produktów. Podawanie dzieciom powyżej roku posiłków wyłącznie w postaci puree może hamować jego rozwój psychomotoryczny.

W naszych schematach opieramy się na zaleceniach zawartych w dwóch ostatnich dokumentach publikowanych na łamach czasopisma Standardy Medyczne Pediatria [1,2], artykułach na ForumPediatrii 2021 [3] oraz wielu innych opracowań, np. Żywienie dzieci zdrowych i chorych pod red. J.Sochy.

W wielu tematach, również tych dotyczących rodzaju i kolejności wprowadzania posiłków o różnych konsystencjach internetowe doniesienia nie pokrywają się  ze stanowiskami wiodących towarzystw naukowych, renomowanych instytucji i zespołów ekspertów. 

W literaturze wyraźnie podkreśla się, że nie ma jednoznacznych danych, które mogłyby być podstaw do sprecyzowania konkretnych zaleceń. 

Mimo to w rozdziałach omawiających konsystencję łatwo znaleźć wskazówki, na podstawie których można wytyczyć plan rozszerzania konsystencji, faktur pokarmu oraz sposobu ich podania.

To, co łączy wszystkie dokumenty, to zalecenie, które wydaje się oczywiste, a mówi ono o konieczności zmiany konsystencji i stopnia rozdrobnienia od płynnej (< 6 m.ż.) do papkowatej, grudkowatej, a nawet stałej w okolicach końca 1 roku życia. Wszystkie prace podkreślają, że nauka żucia i gryzienia trwa jeszcze cały drugi rok życia dziecka, czyli do ukończenia 24 m.ż.. Autorzy przekonują, że proces zmiany konsystencji powinien następować STOPNIOWO. 

SPOSÓB KARMIENIA:

Podawanie pokarmów stałych rozpoczyna się od podawania łyżeczką, twardą i płaską[3]. 

Karmienie łyżeczką pozwala na prawidłowy rozwój umiejętności połykania, gryzienia, pracy języka, a przez to pośrednio rozwój umiejętności mówienia, rozwój górnych dróg oddechowych i wpływa na prawidłowe oddychanie. Do karmienia łyżeczką należy niemowlę przyzwyczajać przed okresem ząbkowania, gdyż bolesne dziąsła w tym czasie mogą być przyczyną niepowodzeń [4].

UMIEJĘTNOŚCI: 

W tym czasie u niemowlęcia następuje początkowe “mielenie” językiem, wciąż silny jest odruch ssania, odruch wymiotny cofa się do tylnej części języka.

PRZYKŁADY POKARMÓW: gotowane miksowane warzywa lub owoce, puree z mięsa i ziemniaków, kaszki, kleiki

PIERWSZY ETAP w naszej propozycji przypada na koniec 6 i początek 7 m.ż. i realizowany jest poprzez:

  • gładkie puree z warzyw,
  • gotowane zmiksowane mięso z warzywami,
  • mąka gotowana na wodzie z dodatkiem gotowanych owoców (kostka jabłka),

SPOSÓB KARMIENIA:

Karmienie łyżeczką, miękkie produkty podawane do rączki.

UMIEJĘTNOŚCI: 

Ruchy języka na boki, oczyszczanie łyżeczki wargami, gryzienie, żucie, rozwój drobnej motoryki umożliwiający samodzielne karmienie

PRZYKŁADY POKARMÓW: rozdrobnione produkty, papki, puree z miękkimi grudkami, pierwsze produkty w rączkę, oraz podawane wcześniej gotowane miksowane warzywa lub owoce, puree z mięsa i ziemniaków, kaszki, kleiki

DRUGI ETAP w naszej propozycji przypada na drugą połowę 7 i 8 m.ż. i realizowany jest poprzez:

  • dotychczasowe formy dań, czyli gładkie puree z warzyw, gotowane zmiksowane mięso z warzywami, mąka gotowana na wodzie z dodatkiem gotowanych owoców (kostka jabłka) oraz
  • tarte jabłuszko,
  • rozgnieciony widelcem banan,
  • dojrzały pomidor pokrojony w kostkę,
  • roztarty widelcem pstrąg z ziemniakiem,
  • cząstki jabłka lub arbuza podane w gazie.

SPOSÓB KARMIENIA:

Karmienie łyżeczką, miękkie produkty podawane do rączki.

UMIEJĘTNOŚCI: 

Ruchy języka na boki, oczyszczanie łyżeczki wargami, rozwój drobnej motoryki umożliwiający samodzielne karmienie

PRZYKŁADY POKARMÓW: grudki, papki, dania roztarte widelcem, posiekane miękkie produkty, puree z miękkimi grudkami. Miękkie cząstki podawane do rączki.

TRZECI ETAP w naszej propozycji przypada na 9-10 m.ż. i realizowany jest poprzez:

  • dotychczasowe formy dań, czyli gładkie puree z warzyw, gotowane zmiksowane mięso z warzywami, mąka gotowana na wodzie z dodatkiem gotowanych owoców (kostka jabłka), tarte jabłuszko, rozgnieciony widelcem banan, dojrzały pomidor pokrojony w kostkę, roztarty widelcem pstrąg z ziemniakiem, cząstki jabłka lub arbuza podane w gazie oraz
  • roztarte widelcem dania obiadowe, 
  • owoc rozgnieciony wymieszany z kaszką, 
  • mięso zmielone, 
  • pulpety mięsne, mięsno-rybne, 
  • kasze, ziarno amarantusa, 
  • cząstki miękkich gotowanych warzyw: ziemniak, brokuł, marchew, pietruszka, i inne.

SPOSÓB KARMIENIA:

Karmienie łyżeczką, miękkie produkty, pulpeciki, podawane do rączki.

UMIEJĘTNOŚCI: 

Dalszy nauka gryzienia i żucia

PRZYKŁADY POKARMÓW: zwiększona różnorodność rozdrobnionych lub posiekanych pokarmów, produkty o różnej konsystencji, podawane z rodzinnego stołu z założeniem prowadzenia zdrowej dla niemowlęcia diety. 

CZWARTY ETAP w naszej propozycji przypada na 10-11 m.ż. i realizowany jest poprzez:

  • wszystkie dotychczasowe formy dań oraz
  • kluseczki lane, kopytka, 
  • makaron, 
  • pulpeciki z mięsa, 
  • kulki zbożowo-mięsne, 
  • zupy warzywne z cząstkami warzyw, 
  • ziemniak, 
  • gotowane jajko, 
  • miękisz chlebka, 
  • parowane pyzy drożdżowe, 
  • bułeczki maślane przygotowane na parze, i in.

Pod KONIEC drugiego roku życia większość dzieci potrafi jeść samodzielnie, akceptuje potrawy o zróżnicowanym smaku, konsystencji i stopniu rozdrobnienia. W tym czasie kształtują się właściwe zachowania i reakcje przy stole poprzez zainteresowanie dziecka produktami spożywczymi zanim trafią na stół, np. uczestniczenie dziecka w zakupach, przy wyborze dekoracji do kanapek, mieszania sałatek itp. [3].

Żadna naukowa publikacja nie narzuca na niemowlę obowiązku świadomego spożywania pokarmu, trwania do końca posiłku w krzesełku i skupienia uwagi na trwającym procesie odżywiania organizmu. Zresztą wielu dorosłym takie skupienie i kontrola myśli przychodzi z dużym trudem.

W naszych schematach opieramy się na zaleceniach zawartych w dwóch ostatnich dokumentach publikowanych na łamach czasopisma Standardy Medyczne Pediatria [1,2], artykułach na ForumPediatrii 2021 [3] oraz wielu innych opracowań, np. Żywienie dzieci zdrowych i chorych pod red. J.Sochy.

ZAPRASZAMY CIĘ RÓWNIEŻ

DO INNYCH TREŚCI:

TUTAJ JESTEŚ: 

ROZSZERZANIE DIETY NIEMOWLĄT KP

-> wejdź do spisu treści

Fb – GRUPA: 

ROZSZERZANIE DIETY NIEMOWLĄT KP

->  wejdź

Fb – GRUPA:

ŻYWIENIE DZIECI W WIEKU 1-3 LAT

->  wejdź

Fb – GRUPA: 

DLA KARMIĄCYCH MAM

-> wejdź

Adiel.pl jest platformą internetową, która umożliwia Użytkownikom skorzystanie z usług o charakterze medycznym świadczonych przez specjalistów w dziedzinie. Dzięki korzystaniu z adiel.pl Użytkownicy mogą uzyskać  porady pozwalające na wprowadzenie i przestrzeganie zasad zbilansowanego i zdrowego odżywiania. Usługi świadczone przez nas nie zastępują konsultacji z lekarzem i właściwych badań diagnostycznych oraz nie mogą być traktowane jako podstawa do stosowania jakichkolwiek produktów leczniczych czy metod terapii i leczenia.