Rozszerzanie Diety
Niemowląt Karmionych Piersią

DZIESIĄTY TYDZIEŃ

ok. 34 t.ż. dziecka

Wprowadzamy WIEPRZOWINĘ

CO NOWEGO W TYM TYGODNIU?

  1. W bieżącym tygodniu proponujemy niemowlęciu owoc kiwi. Warto wiedzieć, że w pieluszce może nastąpić zmiana. Owoc ten powoduje czasem rozluźnienie stolca. Jest to naturalna reakcja organizmu na drobne nasiona wypełniające czasem obficie owoc. 
  1. Fasolka szparagowa nie należy do warzyw lekkostrawnych. Ósmy miesiąc życia to wciąż delikatny i intensywnie dojrzewający układ trawienny. Dlatego w dalszym ciągu wnikliwie obserwuj dziecko.
  1. Zaproponujemy niemowlęciu kaszkę zwaną przez Rodziców “wytrawną”.
  1. Surowy owoc podamy w bezpieczny sposób do rączki dziecka.
  1. W opracowanym przez nas menu pojawiają się następujące NOWE produkty:
    • Polędwica wieprzowa
    • Fasolka szparagowa młoda lub mrożona
    • Kiwi
    • Arbuz lub Melon

PRZYKŁADOWY SCHEMAT ŻYWIENIA
W DZIESIĄTYM TYGODNIU ROZSZERZANIA DIETY

Zadbaj o to, aby poniższe składniki posiłków oznaczone były symbolem BIO (pochodziły z kontrolowanych upraw i hodowli).

DZIEŃ 1.

I. WIEPRZOWINA – polędwiczka + ziemniak + warzywa 

II. Mąka gotowana na wodzie z dodatkiem owoców, w tym kiwi (gotowane lub surowe roztarte).

DZIEŃ 2.

I. Wieprzowina – polędwiczka (ok. 15 g) + ziemniak + warzywa

II. Mąka gotowana na wodzie z dodatkiem owoców.

DZIEŃ 3.

I. Mięso (ok. 15 g) + ziemniak + warzywa + 1/2 szt. żółtko jaja (gotowane 10-12 minut)

II. Mąka gotowana na wodzie z dodatkiem warzyw. W ciągu dnia surowe jabłuszko – np. gałganek.

DZIEŃ 4.

I. Mięso (ok. 15 g) + ziemniak + warzywa

II. Mąka gotowana na wodzie z dodatkiem np. marchewki i połowy żółtka. ARBUZ – np. gałganek.

DZIEŃ 5.

I. Mięso (ok. 15 g) + ziemniak + warzywa

II. Pstrąg Bio (ok. 15 g) + ziemniak/batat. W ciągu dnia arbuz (np. roztarty)

DZIEŃ 6.

I. Mięso (ok. 15 g) + mąka + FASOLKA SZPARAGOWA (młoda lub mrożona) + warzywa

II. Pstrąg Bio (ok. 15 g) + ziemniak/batat. W ciągu dnia owoc.

DZIEŃ 7.

I. Polędwica wołowa (ok. 15 g) + mąka + fasolka szparagowa + warzywa

II. Mąka gotowana na wodzie z dodatkiem owoców.

Ilość produktów tworzących posiłki, objętość posiłków i konsystencja najczęściej wygląda podobnie, jak opisano to w poprzednim rozdziale (TUTAJ).

Z dwóch powodów proponujemy Państwu taką opcję dania. Po pierwsze wielu Rodziców zgłasza, że niemowlę ogromnie chętnie zjada tego typu posiłki zbożowe. A po drugie warzywa są bogatszym źródłem wartości odżywczych (spójrz TUTAJ). Ważnym jest więc, szczególnie w kontekście przyszłości, żeby nie przestawać dbać o akceptację smaku warzyw.

Ponieważ podawanie niemowlęciu produktów o drobnych kulistych kształtach (winogrona, borówki) oraz kruchych, które łatwo samoistnie dzielą się na drobne cząstki mogą być przyczyną niebezpiecznego zadławienia, warto w pierwszym etapie rozszerzania diety zaproponować niemowlęciu owoc w postaci prawidłowo przygotowanego gałganka z użyciem jałowej gazy. 

Zmiażdżenie soczystego, kruchego owocu dziąsłami lub ząbkami powoduje, że w buzi pojawia się słodki miąższ. To z kolei sprawia, że dzieci nie przestają pracować, gryźć, póki w gazie nie zrobi się niemal pusto. Takie chwile wspaniale wpływają na naukę gryzienia oraz rozwój psychomotoryczny. Przyznam, że w naszym domu królowało na co dzień takie jabłuszko, a po niemal 30 latach w gazę zawijaliśmy już i arbuz, i melon. 

PAMIĘTAJ!

Przy każdym posiłku niemowlęcia, konieczna jest obecność osoby dorosłej.

Gałganki nie nadają się do miękkich owoców i warzyw. Kiwi, nawet gruszka, a tym bardziej ugotowana marchewka, czy brokuł wypełnią przestrzenie między włóknami gazy i nie spełnią swojej roli ani smakowej, ani odżywczej, ani nie staną się powodem ćwiczeń buzi.

Oprócz tych składników, których należy spodziewać się w obfitości w każdym mięsie, wieprzowina to bogactwo WITAMINY B1, czyli tiaminy. W schabie, polędwiczce jest jej 10x więcej niż w kurczaku, mięsie z indyka, czy nawet w wołowinie. 
Niedobór tej witaminy ściśle związany jest z zaburzeniami obwodowego układu nerwowego (oczopląs, zaburzenia pamięci i koncentracji), niewydolnością krążenia (przyspieszone bicie serca, opuchlizna kończyn górnych i górnych) także z zaburzeniami trawienia (brak łaknienia, wymioty, biegunki).
Tiamina wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, ma też właściwości antyoksydacyjne (chroni przed nowotworami).

Podsumowując:

Wieprzowina najwyższego gatunku (schab, polędwiczka) to wspaniałe urozmaicenie mięs w diecie niemowlęcia. Zwłaszcza, że ta maleńka zaplanowana w dziennej racji pokarmowej dziecka porcja 15-20g pokrywa aż 50% zapotrzebowania na tiaminę! To kolejny dowód na to, że urozmaicenie jest ważne. 

POLĘDWICA WOŁOWA - TO NAJSZLACHETNIEJSZE I NAJBOGATSZE W ŻELAZO HEMOWE ORAZ CYNK MIĘSO.

Porównując wartości odżywcze mięs z różnych gatunków zwierząt, zdecydowanie prym wiedzie chuda wołowina. Żelazo, tak ważny w diecie niemowlęcia składnik pokarmowy, występuje w polędwicy wołowej wyjątkowo obficie. Nie bez znaczenia jest też forma tego pierwiastka – najbardziej dostępna i idealnie wchłaniana przez organizmu człowieka. 

Czy wiecie Państwo, że żelazo pochodzące z produktów roślinnych jest bardzo słabo przyswajalne przez organizm ludzki? Kiedy zjadamy 100 g mięsa, na przykład my dorośli w postaci hamburgera wołowego, nasz organizm otrzymuje taką dawkę tego pierwiastka, jak wtedy kiedy zjemy 2 kg szpinaku, czyli ok.14 paczek Szpinak Baby lub 2,5 kg buraków!

TĘ SAMĄ ILOŚĆ ŻELAZA DOSTĘPNEGO DLA ORGANIZMU OTRZYMAMY JEDZĄC:

2 kg szpinaku, 100g polędwicy wołowej lub 2,5 kg buraczków!

Porcja mięsa dostarcza też niezwykle ważnej wit. B12, której próżno szukać w świecie roślin. Więc dbajmy o ten produkt w diecie niemowlęcia, choćby dlatego, że żelazo odpowiada za rozwój umysłowy i psychiczny. Wpływa na odporność organizmu, a razem z hemoglobiną dotlenia wszystkie narządy. Natomiast wspomniana wit. B12 dba i o układ krwionośny, i o zdrowie psychiczne.

Więcej o mięsie, szczególnie o tym, jak ważne jest urozmaicenie w obrębie tej grupy produktów pisaliśmy przy okazji omawiania menu w 2. tygodniu rozszerzania diety niemowląt -> TUTAJ

ZAPRASZAMY CIĘ RÓWNIEŻ

DO INNYCH TREŚCI:

TUTAJ JESTEŚ: 

ROZSZERZANIE DIETY NIEMOWLĄT KP

-> wejdź do spisu treści

Fb – GRUPA: 

ROZSZERZANIE DIETY NIEMOWLĄT KP

->  wejdź

Fb – GRUPA:

ŻYWIENIE DZIECI W WIEKU 1-3 LAT

->  wejdź

Fb – GRUPA: 

DLA KARMIĄCYCH MAM

-> wejdź

Adiel.pl jest platformą internetową, która umożliwia Użytkownikom skorzystanie z usług o charakterze medycznym świadczonych przez specjalistów w dziedzinie. Dzięki korzystaniu z adiel.pl Użytkownicy mogą uzyskać  porady pozwalające na wprowadzenie i przestrzeganie zasad zbilansowanego i zdrowego odżywiania. Usługi świadczone przez nas nie zastępują konsultacji z lekarzem i właściwych badań diagnostycznych oraz nie mogą być traktowane jako podstawa do stosowania jakichkolwiek produktów leczniczych czy metod terapii i leczenia.