1. tydzień rozszerzania diety niemowląt kp

Za dwa tygodnie kończę 6 miesięcy!
Wchodzę w 25. tydzień życia

Chciałbym już się wdrażać,
bo za tydzień rozpoczynam prawdziwą "jedzeniową" przygodę!

lub inaczej, jeśli Rodzice zdecydowali iść inną, również właściwą drogą; sprawdź, co mówią Eksperci

PIERWSZY TYDZIEŃ - PROPONOWANY SCHEMAT

Składniki głównego posiłku

DZIEŃ 1.  

BROKUŁ

DZIEŃ 2.  

DZIEŃ 3.  

ZIEMNIAK

DZIEŃ 4.  

DZIEŃ 5.  

Ziemniak, brokuł

DZIEŃ 6.  

DZIEŃ 7.  

Ziemniak, brokuł

  1. W powyższym przykładzie produkt, który niemowlę otrzymuje po raz pierwszy zaznaczam INNYM KOLOREM i wielkimi literami. Podaj ten produkt w małej ilości 1-2 łyżeczek.
  2. Ponieważ niewłaściwa reakcja organizmu może pojawić się przy drugim podaniu danego produktu, oznaczam go tłustą czcionką. 
  3. Czcionka zwykła oznacza te produkty, które dziecko już zna i toleruje.

 

UWAGI DO MENU TEGO TYGODNIA:

  1. Wybór warzyw uzależnij od dostępności produktu najwyższej jakości. Podaj takie warzywo, które jest dla  Ciebie dostępne, a oznaczone jest symbolem BIO. Nasze menu jest tylko propozycją. Możesz zmienić kolejność warzyw, przy czym dobrze jest w początkowym etapie omijać warzywa wzdymające, czyli takie jak: warzywa kapustne, cebula, czosnek, pory, nasiona strączkowe (soczewica, itp.), ogórki świeże, brukiew, rzodkiewka, rzepa, kalarepa, fasolka szparagowa, groszek zielony.
  2. Pierwsze spotkanie z nowym pokarmem jest dużą zmianą dla młodego organizmu. Pozwól na stopniową akceptację nieznanych dotąd dla jelit i innych narządów produktów. Zrób co drugi dzień przerwę.
  3. Na pozostałe pytania dotyczące pierwszego tygodnia rozszerzania diety znajdziesz odpowiedź poniżej.

Masz pytania
dotyczące żywienia Twojego dziecka?

Porozmawiaj bezpłatnie
ze specjalistą ds. żywienia
tel. 608 202 240

KOLEJNOŚĆ WPROWADZANYCH PRODUKTÓW UZUPEŁNIAJĄCYCH

Zarówno wytyczne polskich placówek naukowych PTGHiŻDz, jak i międzynarodowych typu WHO, EFSA nie podają obowiązującej kolejności wprowadzania nowych produktów do diety niemowlęcia. Jednak przestrzeganie niektórych wytycznych pomaga w podjęciu decyzji i ułożeniu wydaje się najwłaściwszego schematu rozszerzania diety.

NA PODSTAWIE WSKAZÓWEK ZAWARTYCH W PIŚMIENNICTWIE PROPONUJĘ NASTĘPUJĄCĄ KOLEJNOŚĆ WPROWADZANIA PRODUKTÓW UZUPEŁNIAJĄCYCH:

Jednocześnie podkreślam, że nie ma w piśmiennictwie doniesień, które mówiłyby o szkodliwości podawania wymienionych produktów w innej kolejności. 

CZYM WOBEC TEGO KIEROWALIŚMY SIĘ PRZYJMUJĄC TAKĄ KOLEJNOŚĆ ROZSZERZANIA DIETY NIEMOWLĘCIA?

WIELKOŚĆ POSIŁKÓW W PIERWSZYCH DNIACH ROZSZERZANIA DIETY

  1. Nowe produkty należy wprowadzać stopniowo, zaczynając od małych ilości, np. 1-3 łyżeczek, obserwując reakcję dziecka. 
  2. Z uwagi na ryzyko ewentualnych nietolerancji pokarmowych lub alergicznych powinno unikać się wprowadzania do menu kilku nowych produktów w ciągu jednego dnia. W początkowych dniach proponuje się podawanie nowego pokarmu z utrzymaniem jednodniowej przerwy.
  3. Pierwsze spotkanie niemowlęcia z posiłkiem innym niż mleko matki jest nie tylko nowym doświadczeniem pod względem smaku, ale również nowością dla dojrzewającego układu pokarmowego. 
  4. W miarę upływu czasu i rosnącej pewności tolerowania danego pokarmu, należy zwiększać ilość proponowanego niemowlęciu posiłku do mniej więcej 180g do końca 7. m-ca życia dziecka. Podana wielkość porcji jest średnią jaką zjada niemowlę. Zależnie od łaknienia i zapotrzebowania dziecka występują różnice w objętości posiłków.

Pamiętaj, rodzic decyduje, kiedy i co zje dziecko, natomiast dziecko decyduje ile zje.

Jeśli dziecko odwraca główkę, odmawia przyjęcia pokarmu z łyżeczki, zaciska usta przy zbliżaniu łyżeczki zaprzestań karmienia. Poczekaj, być może dziecko jest w tej chwili nasycone. Pamiętaj, wciąż nadrzędnym pokarmem jest mleko Matki.

AKCESORIA DO KARMIENIA NIEMOWLĘCIA

Pierwsze pokarmy uzupełniające podaje się dziecku łyżeczką. W opinii PTGHiŻDz nie ma wiarygodnych badań naukowych dotyczących jakości sztućców do karmienia niemowląt. Łyżeczka powinna być twarda np. metalowa i płaska. 

Wodę początkowo należy podawać również z łyżeczki. W dalszej kolejności należy rozpocząć naukę picia z otwartego kubka. Może to być np. porcelanowy kieliszek do jajka.

KONSYSTENCJA PIERWSZYCH POKARMÓW

W 6.-7. m-cu życia należy podawać dziecku pokarmy stałe w postaci gładkiego puree lub papki. Niewskazane jest podawanie rozwodnionego dania przez butelkę ze smoczkiem. Umiejętność żucia i gryzienia nabywana jest do ukończenia 24. m.ż., szczególnie intensywnie rozwija się do 10. m.ż dziecka. W 8.-9. m.ż. podaje się przekąski do samodzielnego jedzenia, a pod koniec 12. m.ż. dziecko może już spożywać posiłki o różnej konsystencji.

Powyższe stanowisko jest zgodne z aktualnymi wytycznymi dotyczącymi zasad żywienia zdrowych niemowląt zebranych przez Polskie Towarzystwo Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. W dokumencie podkreśla się, że nie ma jednoznacznych danych dotyczących rodzaju i kolejności wprowadzania posiłków o danej konsystencji.

JAK PRZYRZĄDZIĆ PIERWSZY POSIŁEK?

GOTOWANIE NA PARZE – to najlepszy sposób przyrządzania potraw, szczególnie tych które pochodzą z upraw ekologicznych*

Jeśli mamy dostęp do certyfikowanych produktów, warto zaopatrzyć się w nieduży garnek na parę (np. TUTAJ), i wszystkie dania, które na to pozwalają przygotowywać na parze.

  1. Umyj i obierz wybrane warzywo.
  2. Lekko opłucz je pod bieżącą wodą.
  3. Nalej do garnka na parę (np. TAKI), dowolną ilość wody, np. 200 – 300 g.
  4. Kiedy woda zagotuje się, połóż przygotowane cząstki warzyw (około 50 g) na sito, czyli górną część garnka.
  5. Przykryj pokrywką, zmniejsz moc płyty grzewczej.

    Jeśli GOTUJESZ TRADYCYJNIE, do niewielkiego garnuszka wlej ok. 150-200g wrzącej wody (zwykłej, nie butelkowanej) wrzuć cząstki warzyw, zmniejsz moc płyty grzewczej i koniecznie podczas gotowania kontroluj, żeby nie wygotowała się woda i nie przypalił garnek.

  6. Zarówno w przypadku gotowaniu na parze, jak i w wodzie, po 20 minutach warzywa będą miękkie i gotowe do przetarcia. 
  7. Warzywa przełóż do naczynia, w którym będziesz je blendować. Dodaj wywar i zmiksuj.

Do przygotowania mojego puree zużyłam 50g marchwi i 20g (2 łyżki) wywaru. Zawsze możesz regulować gęstość papki poprzez dodatek wywaru lub gotowanej wody. Z mojego doświadczenia wynika, że najczęściej lubianą i tolerowaną przez niemowlę konsystencję uzyskuje się przez dodatek wywaru/mleka Mamy w ilości 50% wagi użytych warzyw. 

Warzywa z wywarem możesz zblendować lub w przypadku tak małej ilości produktu po prostu przetrzeć przez drobne sitko, dokładnie rozgnieść płaską częścią noża lub użyć przeciskarki do czosnku. W pierwszym puree nie zostawiaj grudek. Akceptacja pokarmów o konsystencji innej niż płynna czy papkowata rozwija się wraz z nabywaniem umiejętności oralnych. Dziecko może odrzucić pokarm, który nie tylko inaczej smakuje, ale też nie jest jednorodny. Pozwól niemowlęciu powoli rozszerzać odczucia różnorodnych konsystencji.

W przypadku gotowania metodą tradycyjną staraj się wykorzystać wywar. Zawiera on cenne składniki warzywa, które zostały wypłukane podczas gotowania. Puree możesz również przygotować dodając do przetartych warzyw odciągnięte z piersi mleko. 

* Warzywa z niepewnego źródła – mogą zawierać szkodliwe substancje, które przy gotowaniu na parze pozostaną w produkcie (dylemat wypłukać dobre i szkodliwe substancje, czy pierwsze i drugie pozostawić w produkcie). 

Warto wiedzieć:

  • Pamiętaj, że dłuższe gotowanie lub przetrzymywanie warzyw w gorącej wodzie, powoduje większe straty (unieczynnienie enzymów, witamin….). 
  • Jeśli zupka w przyszłości będzie zawierała mięso, pamiętaj że nie ma przeszkód żeby gotować wszystkie składniki razem (obalono mit, że wywar z mięsa należy wylewać). 
  • W sytuacji, w której danie chcemy przechować, umieszczamy je, w jak najkrótszym czasie po ugotowaniu w lodówce. Temperatura 5-60°C to tzw. „niebezpieczna temperatura”, w której obserwuje się największy wzrost i rozwój mikroflory bakteryjnej (dotyczy to każdych przyrządzonych dań).
  • Warzywa typu kalafior, brukselka, brokuł, jarmuż zawierają glukozynolany (substancje utrudniające wchłanianie jodu), aby temu przeciwdziałać można gotować je bez przykrycia. Wspomniany problem nie jest istotny przy niewielkich ilościach warzyw, jakie spożywa niemowlę.

KIEDY PODAĆ PUREE?

  1. Wybierz miły czas. Postaraj się nie być zmęczoną i poddenerwowaną.
  2. Nie wybieraj późnego wieczoru. Możesz przespać ewentualne niepokojące objawy.
  3. Jeśli dziecko jest głodne podaj mu pierś. Postaraj się, żeby długość karmienia zaspokoiła pierwszy głód dziecka. W ten sposób będzie spokojne, a pierwsze spotkanie z nowością przyniesie mu miłe odczucia.
  4. Po upływie dowolnego czasu, który według Ciebie pozwoli niemowlęciu przyjąć posiłek, a jednocześnie nie jest czasem na następne karmienie spróbuj zaproponować dziecku nowy produkt.
  5. Pamiętaj, to ma być niezwykle miły czas. Nikt niczego nie musi od razu. Twój uśmiech, nieustanne pochwały i zachwyty wpłyną na to, z czym Twój Maluch będzie kojarzył sobie czas karmienia.
  6. Jeśli posiłek podany był bez początkowego karmienia piersią, zakończ Waszą pierwsza przygodę dostawieniem do piersi. W ten sposób dostarczysz niemowlęciu tłuszcz, który pozwoli dobrze przyswoić wszystkie witaminy zawarte w posiłku uzupełniającym.
  7. Ech…! Jak się cieszę, że Bóg w swojej dobroci pozwolił i mnie być mamą! : )

ZAPRASZAMY CIĘ RÓWNIEŻ

DO INNYCH TREŚCI:

Fb – GRUPA: 

ROZSZERZANIE DIETY NIEMOWLĄT KP

->  wejdź

Fb – GRUPA:

ŻYWIENIE DZIECI W WIEKU 1-3 LAT

->  wejdź

Fb – GRUPA: 

DLA KARMIĄCYCH MAM

-> wejdź

STRONA: 

ROZSZERZANIE DIETY NIEMOWLĄT KP

-> wejdź do spisu treści

Adiel.pl jest platformą internetową, która umożliwia Użytkownikom skorzystanie z usług o charakterze medycznym świadczonych przez specjalistów w dziedzinie. Dzięki korzystaniu z adiel.pl Użytkownicy mogą uzyskać  porady pozwalające na wprowadzenie i przestrzeganie zasad zbilansowanego i zdrowego odżywiania. Usługi świadczone przez nas nie zastępują konsultacji z lekarzem i właściwych badań diagnostycznych oraz nie mogą być traktowane jako podstawa do stosowania jakichkolwiek produktów leczniczych czy metod terapii i leczenia.