rozszerzanie diety niemowląt karmionych piersią

II połowa 7 m.ż.

Jestem już w połowie 7. miesiąca!
Mam 6 i pół miesiąca
Wchodzę w 29. tydzień życia,
tj. w 5. i 6 tydzień r.d.

lub inaczej, jeśli Rodzice zdecydowali iść inną, również właściwą drogą; sprawdź, co mówią Eksperci



Temat: WPROWADZAMY JAJKO. ROZSZERZAMY ASORTYMENT WSZYSTKICH PRODUKTÓW

PROPONOWANY SCHEMAT ŻYWIENIA W 5. TYGODNIU ROZSZERZANIA DIETY (II połowa 7 m.ż.)

Składniki posiłku głównego

Posiłek dodatkowy

DZIEŃ 1. 

Ziemniak, indyk, fasola szparagowa

MALINA + mąka z Amarantusa = kaszka 

DZIEŃ 2.  

Ziemniak, warzywa, POLĘDWICA WOŁOWA

Owoce

DZIEŃ 3.  

Ziemniak, polędwica wołowa, warzywa

Mąka z amarantusa + GRUSZKA = kaszka

DZIEŃ 4.

Ziemniak, polędwica wołowa, warzywa

Malina + MĄKA ZIEMNIACZANA = kisielek

DZIEŃ 5. 

Ziemniak, warzywa, ½ ŻÓŁTKA JAJA

żółtko gotowane 10-15 minut, wejdź tutaj

Mąka np. gryczana + owoce = kaszka 

DZIEŃ 6. 

Ziemniak, łosoś Jurajski, warzywa

Owoce + KASZKA JAGLANA = kaszka 

DZIEŃ 7. 

Ziemniak, warzywa, 1/2 żółtka jaja

żółtko gotowane 10-15 minut

Mąka + gruszka = kaszka

Proponowany schemat żywienia zakłada karmienie piersią na żądanie (minimum 4x), posiłek główny oraz dodatkowy – złożone z 15g (po gotowaniu 10g) mięsa lub łososia (ryba 1-2x w tyg.), połowy małego żółtka (2x w tygodniu), warzyw, kaszki/mąki bezglutenowej (6-15g), owoców. Dania mogą powstawać poprzez dowolną kombinację składników. 

Orientacyjna wielkość porcji to 170-180ml (należy pamiętać, że o ilości spożytego pokarmu decyduje dziecko, a wyżej podane ilości składników są wartościami przybliżonymi, nienakazanymi obligatoryjnie w żadnej aktualnej literaturze ).

 

  1. W powyższym przykładzie nowy produkt zaznaczam INNYM KOLOREM i wielkimi literami.
  2. Ponieważ niewłaściwa reakcja organizmu może pojawić się przy drugim podaniu danego produktu, oznaczam je tłustą czcionką. 
  3. Czcionka zwykła oznacza te produkty, które dziecko już zna i toleruje.

 

UWAGI DO MENU TEGO TYGODNIA:

  • W bieżącym tygodniu proponujemy fasolkę szparagową. Nie jest ona warzywem powodującym silne wzdęcia, ma jednak większą zawartość włókna roślinnego niż dotychczas podawane warzywa. Obserwuj dziecko. Wciąż wstrzymujemy się od takich produktów jak: warzywa kapustne, cebula, czosnek, pory, nasiona strączkowe (soczewica, itp.), ogórki świeże, brukiew, rzodkiewka, rzepa, kalarepa, groszek zielony.
  • Malina i gruszka są owocami o wysokiej zawartości błonnika. Pisaliśmy o tym w ubiegłym tygodniu -> tutaj. Podaj niewielką ilość tych owoców i obserwuj dziecko. Zazwyczaj dzieci są już gotowe do odpowiedniego strawienia wszystkich owoców, ale ostrożności i wiedzy, skąd bierze się być może rozdrażnienie niemowlęcia, nigdy zbyt wiele.
  • Skrobia / mąka ziemniaczana nie jest szczególnie wartościowym produktem -> tutaj. Mimo, że na jej bazie powstają bardzo smaczne kisielki, stosuj ją rzadko w menu Twojego dziecka.

O tym już była mowa, ale przypominamy:

  • W dalszym ciągu nowy produkt podawaj w małej ilości (około 1-3 łyżeczek). Wprowadzaj do jadłospisu tylko jedną nowość w ciągu dnia.
  • Pamiętaj, że ryby są szczególnie skażonym produktem. Zadbaj o łososia Bio lub Jurajskiego. Wróć -> tutaj, żeby poczytać więcej.
  • Twoje niemowlę wciąż rozwija umiejętność pobierania wargami pokarmu z łyżeczki. Pozwól mu spokojnie dorastać do gotowości samodzielnego jedzenia. Danie zmiksowane z różnych produktów daje Ci gwarancję, że niemowlę zjadło choćby niewiele, ale każdego ze składników zupki.
  • Pamiętaj, że kolejność wprowadzania produktów z danej grupy nie jest tak istotna, jak ich jakość. Dokonaj w menu zmian w zależności od dostępności do produktów bezpiecznych, certyfikowanych, ze znakiem BIO.

PROPONOWANY SCHEMAT ŻYWIENIA W 6. TYGODNIU ROZSZERZANIA DIETY (koniec 7 m.ż.)

Składniki posiłku głównego

Posiłek dodatkowy

DZIEŃ 1. 

Ziemniak, mięso, warzywo

kisielek, czyli np. mąka jaglana i owoce

DZIEŃ 2. 

Mąka gryczana, mięso, warzywo

owoce

DZIEŃ 3. 

Ziemniak, warzywa, 1/2 żółtka jaja

kisielek, czyli np. mąka z amarantusa + owoce

DZIEŃ 4. 

Ziemniak, mięso, warzywo

kisielek warzywny, czyli np. mąka jaglana + gotowany buraczek

DZIEŃ 5. 

Ziemniak, łosoś Jurajski, warzywa

kaszka gryczana + marchewka + świeże masło

DZIEŃ 6. 

Mąka gryczana, mięso, warzywo

ziemniak + ½ CAŁEGO JAJA 

jajo gotowane 10-15 minut, wejdź tutaj

W przypadku jakichkolwiek reakcji niepożądanych wróć do podawania żółtka, a ponowną próbę z całym jajem ponów po 5-6 tygodniach.

DZIEŃ 7. 

Ziemniak, mięso, warzywo

kisielek, czyli np. mąka ziemniaczana i owoce

Proponowany schemat żywienia zakłada karmienie piersią na żądanie (minimum 3-4x), posiłek główny oraz dodatkowy – złożone z produktów, jak w przypadku tabeli przedstawiającej PROPONOWANY SCHEMAT ŻYWIENIA W 5. TYGODNIU ROZSZERZANIA DIETY

WYBITNA POLĘDWICA WOŁOWA

POLĘDWICA WOŁOWA - TO NAJSZLACHETNIEJSZE I NAJBOGATSZE W ŻELAZO HEMOWE ORAZ CYNK MIĘSO.

Porównując wartości odżywcze mięs z różnych gatunków zwierząt, zdecydowanie prym wiedzie chuda wołowina. Żelazo, tak ważny w diecie niemowlęcia składnik pokarmowy, występuje w polędwicy wołowej wyjątkowo obficie. Nie bez znaczenia jest też forma tego pierwiastka – najbardziej dostępna i idealnie wchłaniana przez organizmu człowieka.

Czy wiecie Państwo, że żelazo pochodzące z produktów roślinnych jest bardzo słabo przyswajalne przez organizm ludzki? Kiedy zjadamy 100 g mięsa, na przykład my dorośli w postaci hamburgera wołowego, nasz organizm otrzymuje taką dawkę tego pierwiastka, jak wtedy kiedy zjemy 2 kg szpinaku, czyli ok.14 paczek Szpinak Baby lub 2,5 kg buraków!

TĘ SAMĄ ILOŚĆ ŻELAZA DOSTĘPNEGO DLA ORGANIZMU OTRZYMAMY JEDZĄC:

2 kg szpinaku (ok. 14 paczek)

100g polędwicy wołowej

2,5 kg buraków

Porcja mięsa dostarcza też niezwykle ważnej wit. B12, której próżno szukać w świecie roślin. Więc dbajmy o ten produkt w diecie niemowlęcia, choćby dlatego, że żelazo odpowiada za rozwój umysłowy i psychiczny. Wpływa na odporność organizmu, a razem z hemoglobiną dotlenia wszystkie narządy. Natomiast wspomniana wit. B12 dba i o układ krwionośny, i o zdrowie psychiczne.

Więcej o mięsie, szczególnie o tym, jak ważne jest urozmaicenie w obrębie tej grupy produktów pisaliśmy przy okazji omawiania menu w 2. tygodniu rozszerzania diety niemowląt -> kliknij tutaj. 

JAJKO
SKARBNICA DOBRA, CZY NIEBEZPIECZEŃSTWO?

Jaja to, podobnie jak mleko produkt niemal idealny. Zawierają one wyjątkowo wysokowartościowe białka, w skład których wchodzą niezwykle ważne aminokwasy egzogenne oraz prawie wszystkie niezbędne dla organizmu ludzkiego składniki odżywcze. 

Nie wolno spożywać jaj surowych.

JAJO TO PRODUKT SILNIE ALERGIZUJĄCY

Alergia na białka jaja jest drugą (po mleku krowim) pod względem częstości występowania. Na podstawie ostatnich badań szacuje się, że w Polsce alergia na jajo kurze występuje u 0,6% (0,26-1,1%) dzieci do 2. roku życia [Schoemaker A.A., Sprikkelman A.B., Grimshaw K.E. i wsp.: Incidence and natural history of challenge-proven cow’s milk allergy in European children – EuroPrevall birth cohort. Allergy 2015; 70 (8): 963-972].

Do tego nadwrażliwość na jaja dość często związana jest z bardzo niebezpiecznym wstrząsem anafilatycznym (anafilaksja). 

WNIOSEK: Jajko należy wprowadzać do diety niemowlęcia bardzo ostrożnie, obserwując reakcje dziecka. 

JAK CHRONIĆ NIEMOWLĘ PRZED WYSTĄPIENIEM REAKCJI ALERGICZNEJ?

Według aktualnego Stanowiska Grupy Ekspertów w sprawie zaleceń żywieniowych dla kobiet w okresie laktacji, dieta matki w okresie ciąży i podczas karmienia piersią nie wpływa na ryzyko wystąpienia alergii u niemowląt.

Również eliminacja jaja z diety niemowlęcia nie ustrzeże dziecka przed wystąpieniem objawów alergii.

CO ZROBIĆ, ŻEBY ZMNIEJSZYĆ RYZYKO ALERGII?

Zgodnie z dokumentem EAACI (The European Academy of Allergy and Clinical Immunology) można zmniejszyć ryzyko wystąpienia reakcji alergicznej na jajo poprzez

  • stopniowe wprowadzanie go do menu niemowlęcia,
  • stosowanie odpowiedniej obróbki cieplnej,
  • wprowadzenie tego produktu do menu niemowlęcia w okresie, w którym matka kontynuuje karmienie piersią.

W praktyce zaleca się 

  • wprowadzać jedno małe jajo dwa razy w tygodniu,
  •  jaja dobrze ugotować (10-15 minut); niewystarczająca zdaje się być sama pasteryzacja (krótko na parze, jajecznica zawierająca płynne białko, naleśniki),
  • kontynuację karmienia piersią w czasie wprowadzania do jadłospisu niemowlęcia jaja.

CAŁE JAJKO, CZY TYLKO ŻÓŁTKO?

W chwili obecnej nie ma dowodów naukowych uzasadniających eliminację lub opóźnione wprowadzanie całego jaja zarówno u dzieci zdrowych, jak i z rodzin obciążonych ryzykiem wystąpienia choroby alergicznej.

Jeśli cenią Państwo ostrożność,  to proponuję

  • nie spieszyć się z włączeniem jaja do menu niemowlęcia. Niech to nie będzie pierwszy pokarm uzupełniający. Każdy dzień więcej w życiu dziecka oznacza większą dojrzałość przewodu pokarmowego, a co z tym związane większą umiejętność poradzenia sobie z ewentualnym problemem.
  • w alergii na jajo kurze znacznie częściej i silniej uczula białko niż żółtko, ale i to ostatnie bywa czynnikiem etiologicznym niebezpiecznych reakcji anafilaktycznych, choć częstość tego zjawiska nie jest dokładnie poznana. Stąd nasza propozycja, żeby najpierw kilkakrotnie podać niemowlęciu żółtko, a potem dopiero całe jajko. W ten sposób możemy w razie powikłań wnioskować, czy z diety dziecka należy usunąć całe jajko, czy można spróbować wykluczyć jedynie białko. Postępowanie takie wydaje się uzasadnione, tym bardziej, że eliminacja całego jajka z diety dziecka pozbawia nas możliwości dostarczenia mu niezwykle cennych składników odżywczych. 

MASŁO, KIEDY I CZY POTRZEBNE? 

CO W TYM TEMACIE MÓWIĄ AKTUALNE ZALECENIA EKSPERTÓW REPREZENTUJĄCYCH RÓŻNE KLINIKI ?

Nie sformułowano wytycznych odnoszących się do aspektów odżywczych i technologicznych tłuszczów spożywczych w diecie niemowląt. Jednym słowem nie ma argumentów naukowych na konieczność stosowania tłuszczu jako dodatku do potraw.

Warto wiedzieć, że Stwórca zadbał o łatwą dostępność tego składnika pokarmowego. W każdym niemal produkcie, które otrzymuje niemowlę znajduje się tłuszcz -> kliknij.   Jest on niezbędny dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu człowieka. Bierze m.in. udział w rozwoju mózgu oraz funkcji poznawczych.
Jedyną, wydaje się słuszną sytuacją, w której należy zadbać o dodatek odrobiny masła jest zupka/puree złożone z samych warzyw. Jarzyny zawierają w sobie dość znaczne ilości witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, szczególnie wit. A i K, natomiast same w sobie są ubogie w tłuszcz. 
Jeśli przygotowane przez Państwa danie dla niemowlęcia zawiera mąkę, mięso, jajko lub rybę, to zawarty w tych produktach tłuszcz jest ilościowo wystarczający. Podobnie, kiedy dziecko w ciągu godziny (przed lub po posiłku) było karmione piersią.

NIGDY NIE PODGRZEWAJ MASŁA, ANI NA NIM NIE SMAŻ!

Tłuszcze są bardzo nietrwałymi związkami. Pod wpływem temperatury ulegają niekorzystnym zmianom z wytrąceniem szkodliwych produktów rozpadu.

ROZSZERZANIE GATUNKÓW MIĘS W PRAKTYCE

Ponieważ na co dzień trudno wejść do sklepu i kupić kawałek mięsa z hodowli ekologicznej, dobrym pomysłem wydaje się przygotowane porcji mięsa i zamrożenie ich. Taki sposób przechowalnictwa daje gwarancję zachowania wartości odżywczych niemal w stu procentach. Pamiętajmy o higienie przygotowania mrożonych porcji, o konieczności utrzymania ciągu chłodniczego (nie wolno mięsa mrozić po raz drugi). Zadbajmy też o szklane, a nie plastikowe naczynia (z powodzeniem nadają się do tego słoiki szklane z metalowymi zakrętkami). 
Dla przygotowania filmu zakupiliśmy mięso w jednej z polskich firm, ale coraz większe potrzeby konsumenckie sprawiają, że certyfikowanych hodowli i upraw pojawia się w Polsce coraz więcej. Pamiętajcie mili Państwo o sprawdzeniu certyfikatu. 
Ponieważ przygotowanie tego rodzaju produktu wymaga czasu i zaangażowania, spróbujcie drodzy młodzi rodzice zaprosić do działań babcie, dziadków, ciocie, lub wujków. Dla nich to będzie kilka godzin pracy, a dla Was wiele tygodni nieograniczonego dostępu do mięs najwyższej jakości. Dodatkowo urozmaiconych pod względem gatunku zwierząt, z których mięso pochodzi. Taka praca osób spoza ścisłej rodziny może być pięknym gestem miłości do Was i do Waszych Dzieci.

NA SKRÓTY:

  1. Proponowany schemat żywienia w przedziale wiekowym: 9-12 m-cy życia
  2. Mleko krowie, kozie, napoje roślinne?
  3.  
  1. Szajewska H, Socha P, Horvath A i wsp. Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. Stand Med Pediatr, styczeń 2021, t.18, 7-24
  2. Halina Weker, Marta Barańska i wsp., 2014,  Żywienie niemowląt i małych dzieci, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa
  3. Szajewska H, Socha P, Horvath A i wsp. Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. Stand Med Pediatr 2014;11:321-33
  4. Szajewska H, Socha P, Horvath A i wsp. Karmienie piersią. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. Stand Medyc. Pediatr 2016;13:9-14
  5. Oblacińska A., Mikiel-Kostyra K., Jodkowska M., 2011, Profilaktyczna opieka zdrowotna nad dziećmi w wieku 0-5 lat. Rola i zadania lekarza oraz pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej, Instytut Matki i Dziecka
  6. www.neonatologia.edu.pl
  7. EFSA NDA Panel (EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies), 2014. Scientific Opinion on the essential composition of infant and follow-on formulae. EFSA J 2014;12:3760
  8. Jarosz M., 2019, Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja. Instytut Żywienia i Żywności, Warszawa
  9. www.who.int/nutrition/topics/complementary_feeding/en
  10. Jarosz M. [red.] (2011), Zasady prawidłowego żywienia chorych w szpitalach, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa.
  11. Szajewska H, Shamir R, Mearin L i wsp. Gluten Introduction and the Risk of Coeliac Disease: A Position Paper by the European Society for Pediatric Gastroenterology, Hepatology, and Nutrition. J Pediatr Gastroenterol Nutr 2016;62:507-513.
  12. Szajewska H., Rybak A. [red.] (2013), Żywienie dzieci – wytyczne i stanowiska towarzystw naukowych 2006–2012, Standardy Medyczne, t. 10 – suplement 2, s. 5–60.
  13. Weker H., Barańska M. (2011), Models of safe nutrition of children and adolescents as a basis for prevention of obesity, cz. 1, Medycyna Wieku Rozwojowego, t. 15, nr 3, s. 288–297.
  14. Okręglicka K, Mojska H, Jarosz A i wsp. Skład kwasów tłuszczowych, w tym izomerów trans nienasyconych kwasów tłuszczowych w wybranych tłuszczach spożywczych dostępnych w Polsce. Żywienie Człowieka i Metabolizm 2017;44:1.
  15. Weker H., Barańska M., Riahi A. i inni (2014), Wzory żywienia niemowląt i małych dzieci – badanie ogólnopolskie, Standardy Medyczne. Pediatria, t. 11, s. 225–230.EFSA NDA Panel (EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies), 2014. Scientific Opinion on the essential composition of infant and follow-on formulae. EFSA J 2014;12:3760
  16. Stolarczyk A, Szott K, Socha P. Ocena sposobu żywienia niemowląt w wieku 6 i 12 m.ż. w populacji polskiej w odniesieniu do zaleceń Schematu Żywienia Niemowląt z 2007 roku. Stand Med Pediatr 2012;9:545-551.
  17. EFSA (European food Safety Authority), 2017. Dietary Reference Values for
    nutrients. Summary Report. EFSA supporting publication 2017:e15121.
  18. Hanna Kunachowicz, Beata Przygoda, Irena Nadolna, Krystyna Iwanow, Tabele składu i wartości odżywczej żywności, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2019
  19. Jarosz M. i wsp. 2020, Normy żywienia dla populacji polskiej i ich zastosowanie. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego-
    Państwowego zakładu Higieny, Warszawa

Jeśli trafiłeś na tę stronę, to może to oznaczać, że...

… mogą zainteresować Cię inne artykuły dotyczące żywienia dzieci. Zapraszamy Cię na nasze Fb-owe grupy:

DLA KARMIĄCYCH MAM (fb)

-> wejdź

ROZSZERZANIE DIETY NIEMOWLĄT KARMIONYCH PIERSIĄ (fb)

->  wejdź

ŻYWIENIE DZIECI W WIEKU 1-3 LAT  (fb)

->  wejdź

 

oraz do wszystkich tematów dot.

ROZSZERZANIE DIETY NIEMOWLĄT KARMIONYCH PIERSIĄ (adiel.pl),

które znajdziesz na tej stronie

-> wejdź w interesujący Cię temat

Masz pytania dotyczące żywienia Twojego dziecka? Porozmawiaj bezpłatnie ze specjalistą ds. żywienia i żywności. Telefon: 608-202-240

Adiel.pl jest platformą internetową, która umożliwia Użytkownikom skorzystanie z usług o charakterze medycznym świadczonych przez Profesjonalistów. Dzięki korzystaniu z adiel.pl Użytkownicy mogą uzyskać od Specjalistów porady pozwalające na wprowadzenie i przestrzeganie zasad zbilansowanego i zdrowego odżywiania. Usługi świadczone przez nas nie zastępują konsultacji z lekarzem i właściwych badań diagnostycznych oraz nie mogą być traktowane jako podstawa do stosowania jakichkolwiek produktów leczniczych czy metod terapii i leczenia.