MROŻENIE
CZĄSTEK WARZYW, OWOCÓW

Rozszerzanie diety niemowląt karmionych piersią

Wszystkie poniższe wskazówki są jedynie ogólnymi zaleceniami. Bezpieczeństwo żywności zależy od wielu złożonych czynników, od zachowania higieny podczas całego cyklu przygotowywania i przechowywania posiłku.

JAKOŚĆ PRODUKTÓW PRZEZNACZONYCH DO MROŻENIA 

Warzywa, owoce przeznaczone do mrożenia zawsze powinny być produktami o najwyższej jakości. Obecnie coraz więcej sklepów oferuje warzywa i owoce z kontrolowanych upraw (BIO). 

Dokonując zakupu należy sprawdzić, czy żadna część warzywa lub owocu nie jest nadgniła, czy nie ma na niej oznak pleśni.

PRZYGOTOWANIE ODPOWIEDNICH OPAKOWAŃ

Pojemniki przeznaczone do mrożenia żywności muszą być wykonane z materiałów niezawierających BPA. Równie ważnym jest , żeby nadawały się do przechowywania w zamrażarce. Informuje o tym odpowiedni opis producenta opakowania.

WARTO WIEDZIEĆ!

Szklane butelki, słoiki i inne naczynia mogą pękać w bardzo niskich temperaturach.

A mikropęknięcia mogą prowadzić do migracji mikro-szkieł do żywności.

Jeśli opakowanie zawiera informacje, że można mrozić w nim tylko wodę, to nie używaj Rodzicu go do zamrażania potraw. 

Tłuszcz, kwasy i inne składniki zawarte w przygotowanych posiłkach powodują, że pojemnik wchodzi z nimi w reakcje przez co nie uzyskał zgody na dopuszczenie go do mrożenia innych produktów niż woda.

IMG_5003
IMG_5004

Przykładowe pojemniki przeznaczone do mrożenia:

IKEA 365+ Pojemnik na żywność, prostokąt/stal nierdz, 1.0 l

-> sprawdź, jak wygląda TUTAJ, opis producenta znajdziesz TUTAJ

IKEA 365 POJEMNIK na żywność prostokąt szkło 1,8l

-> sprawdź, jak wygląda TUTAJ, opis producenta znajdziesz TUTAJ

Pojemnik GN 1/3, Revolution, GN 1/3, 2,72L, 325x176x(H)100mm

-> sprawdź, jak wygląda TUTAJ, opis producenta znajdziesz TUTAJ

Świetnie spisują się też torebki do zamrażania mleka:

Ich zaletą jest sterylność, pełne bezpieczeństwo (atest producenta) oraz to, że są łatwe do oznakowania.

Wadą – cena (ok.1zł/1szt.)

Woreczki na mleko matki (różne rodzaje, różni producenci)

-> sprawdź, jak wygląda TUTAJ, opis producenta znajdziesz TUTAJ

MROZIMY CZĄSTKI WARZYW - KROK PO KROKU

ZACZYNAMY:

  1. Wybierz w sklepie warzywa (najlepiej z certyfikatem BIO).

Upewnij się, że wybierane przez Ciebie produkty są wolne od pleśni, nie są zwiędnięte, nie mają oznak nadpsucia. Nie kupuj naraz wielu produktów. Mimo, że mrożenie jest prostą czynnością, zabiera jednak dużo czasu, którego przy niemowlęciu na pewno Ci brakuje.

Nie zwlekaj z zamrożeniem zakupionych warzyw. Staraj się zrobić zakupy w dniu, lub na 2-3 dni przed dniem, w którym będziesz je mroziła.

dietetyk-kalisz-odchudzanie-mrozenie-warzyw5
  1. Warzywa bardzo dokładnie umyj.

Wyszoruj szczotką warzywa korzeniowe. Pamiętaj, że ziemia jest siedliskiem wielu bakterii patogennych, a proces mrożenia nie zabija ich.

  1. Obierz, jeszcze raz opłucz pod strumieniem pitnej wody. Potem osusz i podziel na małe części.

Pamiętaj, że porcje, które zjada niemowlę są niewielkie, a w skład zupki wchodzi najczęściej kilka rodzajów warzyw. Małe zamrożone cząstki warzyw będziesz mogła wrzucać bezpośrednio na parę lub do gorącej wody (bez konieczności wcześniejszego rozmrażania).

Takie warzywa, jak brokuł, fasolka szparagowa, kalafior, jarmuż możesz zblanszować. W dużym garnku zagotuj wodę pamiętając, że powinno jej być objętościowo co najmniej 2 razy więcej niż warzyw.  Kawałki wrzuć do wrzątku średnio na 1-3 minuty, po czym natychmiast przełóż do miski z lodowatą wodą na 1-3 minut.

dietetyk-kalisz-odchudzanie-mrozenie-warzyw7
  1. Osuszone cząstki warzyw rozłóż na odpowiedniej macie. Przykryj je drugą matą i szybko włóż do zamrażarki.

Matę ułóż na sztywnej tacy lub dużej desce, żeby łatwiej było Ci ją przenosić. Pamiętaj, że nieprzykrycie warzyw spowoduje ich wysuszenie, a jest to proces niekorzystnie wpływający na jakość produktu. Jeśli nie posiadasz drugiej maty, warzywa przykryj rozerwaną dla zwiększenia powierzchni, odpowiednią do mrożenia torebką foliową.

Warzywa włóż szybko do zamrażarki. Staraj się przez najbliższą dobę nie otwierać jej. 

  1. Po dokładnym zamrożeniu (ok. 24 godzin), jak najszybciej przenieś cząstki warzyw do odpowiednich pojemników (o tym było tutaj).

Mrożone warzywa możesz połączyć z innymi, wcześniej zamrożonymi.

dietetyk-kalisz-odchudzanie-mrozenie-warzyw3

Jeśli dopiero przygotowujesz się do RD, odłóż kilka cząstek warzywa do osobnego opakowania, np. do woreczka na mleko Matki. Czyste porcje (bez “zanieczyszczeń” cząstkami innych warzyw) spełnią wspaniale swoją rolę przy pierwszym podaniu danego produktu (sprawdzanie ewentualnej nietolerancji pokarmowej).

dietetyk-kalisz-odchudzanie-mrozenie-warzyw6
  1. Przechowuj mrożonki w tylnej części zamrażarki.

W tym miejscu wahania temperatury są najmniejsze.

Nie stawiaj ich w pobliżu ścian samorozmrażającej się zamrażarki.

ZAPRASZAMY DO OBEJRZENIA FILMIKU,
NA KTÓRYM MROZIMY WARZYWA I GOTOWANE PULPETY MIĘSNE

PAMIĘTAJ! NIE WOLNO PONOWNIE ZAMRAŻAĆ RAZ ROZMROŻONEJ ŻYWNOŚCI!

Podczas mrożenia niektóre z mikroorganizmów przechodzą w stan „uśpienia” lub wytwarzają przetrwalniki. Po rozmnożeniu uaktywniają się i zaczynają niezwykle intensywnie rozmnażać się [4].

PRZYGOTOWUJEMY DANIE Z MROŻONYCH WARZYW

1.-tydzien- rozszerzania-diety-niemowlat-zupka

Do przygotowania 50g puree zużywam 50g warzyw i 20g (2 łyżki) wywaru. Gęstość papki można regulować poprzez dodatek wywaru lub gotowanej wody. 

Sposób przygotowania:

  1. Nalej do garnka na parę około 200 ml wody (niepełna szklanka). Zagotuj ją.
  2. Wyjmij z zamrażarki odpowiednią ilość warzyw i umieść je na wkładzie do parowania. Jeśli niedawno rozpoczęliście przygodę z rozszerzaniem diety, wystarczy około 50 g. Pamiętaj o zasadzie: jeden nowy produkt w ilości 20-30 g/dzień.
  3. Kiedy woda zagotuje się, połóż sito z warzywami na garnku. Nie musisz rozmrażać warzyw, ponieważ wielkość cząstek w przypadku niemowląt jest bardzo mała. Warzywa zdążą się podczas 20 minutowego gotowania rozmrozić i uzyskać mikrobiologiczne bezpieczeństwo.
  4. Przykryj pokrywką, zmniejsz moc płyty grzewczej. Kontroluj, żeby woda gotowała się. Odpowiednia temperatura jest konieczna do wytworzenia pary i uzyskania wystarczającej temperatury do dezaktywacji ewent. patogennych mikroorganizmów.
  5. Po 20 minutach warzywa będą miękkie i gotowe do przetarcia. Nie przetrzymuj ich w garnku, ponieważ powoduje to straty wartości odżywczych (unieczynnienie enzymów, witamin….). 
  6. Warzywa przełóż do odpowiedniego pojemnika (szklane, porcelanowe), dodaj odpowiednią ilość wywaru i zblenduj lub doprowadź do takiej konsystencji, do jakiej gotowe jest Twoje niemowlę. 
  7. Zgodnie z zasadami bezpieczeństwa, o których pisaliśmy TUTAJ, najbliższe 2 godziny gwarantują bezpieczeństwo mikrobiologiczne dania. Jeśli zupkę przygotowałaś na “potem”, jak najszybciej ją schłodź i włóż do lodówki. Może tam przebywać przez 48 godzin.

WARTO WIEDZIEĆ!

W przypadku bardzo małej ilości posiłku, blendowanie jest trudne. Warzywa z wywarem możesz po prostu przetrzeć przez drobne sitko lub dokładnie rozgnieść płaską częścią noża. Świetnie spisuje się też przeciskarka do czosnku (z wysokiej jakości stali nierdzewnej). W pierwszym puree nie zostawiaj grudek. Akceptacja pokarmów o konsystencji innej niż płynna…, ale o tym pisaliśmy tutaj.

CZY WIESZ, ŻE

Jednym z najczęstszych zatruć pokarmowych u niemowląt jest zanieczyszczenie krzyżowe, powstające na przykład przy dodatku do ugotowanej zupki zakażonych produktów surowych, np. ziół, kiełków roślin? Wiele o tym pisaliśmy na stronie dotyczącej najczęstszych przyczyn zatruć pokarmowych niemowląt, jeśli temat interesuje Cię, wejdź tutaj.

Literatura: 

  • Halina Weker, Marta Barańska i wsp., Żywienie niemowląt i małych dzieci. Zasady postępowania w żywieniu zbiorowym, Warszawa, Instytut Matki i Dziecka, 2014
  • Halina Turlejska i wsp, Dobra Praktyka Higieniczna i Produkcyjna (GHP), Dobra Praktyka Żywienia Zbiorowego(GCP) i system HACCP w zakładach żywienia zbiorowego, Zasady Racjonalnego Żywienia, ODDK, 2006, str.147-164
  • Jak bezpiecznie przechowywać żywność, SGGW Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji, Zakład Higieny i Zarządzania Jakością Żywności, dr inż. Monika Trząskowska
  • Procesy psucia się żywności, Platforma Edukacyjna Ministerstwa Edukacji i Nauki
  • Dobra praktyka higieniczna i produkcyjna GHP/GMP,
  • Przechowywanie mrożonej żywności – Klaudia Kałwa, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, Wydział nauk o Żywności i Biotechnologii Katedra Analizy i Oceny Jakości Żywności
  • Bezpieczne rozmrażanie żywności – ulotka EFSA
  • Państwowa Inspekcja Sanitarna – „Wybieraj bezpieczną żywność”, ulotka 

ZAPRASZAMY CIĘ RÓWNIEŻ

DO INNYCH TREŚCI:

Fb – GRUPA: 

ROZSZERZANIE DIETY NIEMOWLĄT KP

->  wejdź

Fb – GRUPA:

ŻYWIENIE DZIECI W WIEKU 1-3 LAT

->  wejdź

Fb – GRUPA: 

DLA KARMIĄCYCH MAM

-> wejdź

STRONA: 

ROZSZERZANIE DIETY NIEMOWLĄT KP

-> wejdź do spisu treści

Adiel.pl jest platformą internetową, która umożliwia Użytkownikom skorzystanie z usług o charakterze medycznym świadczonych przez specjalistów w dziedzinie. Dzięki korzystaniu z adiel.pl Użytkownicy mogą uzyskać  porady pozwalające na wprowadzenie i przestrzeganie zasad zbilansowanego i zdrowego odżywiania. Usługi świadczone przez nas nie zastępują konsultacji z lekarzem i właściwych badań diagnostycznych oraz nie mogą być traktowane jako podstawa do stosowania jakichkolwiek produktów leczniczych czy metod terapii i leczenia.