Wpływ podjętej aktywności fizycznej na tempo spadku masy ciała Pacjenta


Czym przelicznik ten różni się od tych, które znajdujecie Państwo w różnych aplikacjach, czy nawet na różnych specjalistycznych przyrządach do ćwiczeń?
Przede wszystkim kalkulator, który macie Państwo przed sobą, został tak stworzony, żeby uwzględniał dokładnie Państwa osobę. To dlatego, żeby działał trzeba podać podstawowe informacje, takie jak płeć, wiek, wzrost.

Płeć
Wiek
Waga
Wzrost

Ale to nie wszystko.
Ogromnie dużym błędem większości przeliczników jest fakt, że pokazują one różnice w zapotrzebowaniu na energię osoby, która nie żyje (przepraszam, za małą delikatność) i osoby, która nie tylko żyje, ale do tego np. jedzie rowerem! Już tłumaczę, o co chodzi.
Państwa organizm każdego dnia utrzymuje funkcje życiowe, czyli np. dba o stałą temperaturę ciała, jego serce bije, wciąż pracują takie organy, jak mózg, wątroba, trzustka... Do tego musimy przecież wstać, umyć się, ubrać, przygotować sobie posiłki, iść do sklepu, wyprać, wyprasować, etc., etc. Na to wszystko potrzebna jest energia uzyskana z pożywienia. Energii (wyrażanej zwyczajowo w kcal) za mało -> chudniemy, za dużo -> tyjemy. Sprawa prosta, czysta matematyka!
Każdy dodatkowo włączony ruch, np. godzina na rowerze, czy długi spacer powoduje, że nasze zapotrzebowanie na energię rośnie. Nasze mięśnie potrzebują dodatkowego pożywienia, żeby mogły wykonać pracę.
Poniższy kalkulator odpowie Państwu o ile więcej tej energii potrzebują. Czyli nie ile spalimy kalorii np. jeżdżąc na rowerze, tylko o ile więcej niż gdybyśmy w tym czasie zostali w domu i wykonywali zwykłe czynności*.
Proszę wierzyć, to są dwie bardzo różne informacje i dwie bardzo różniące się cyfry! Proszę sprawdzić:

Dodatkowy ruch - Jazda na rowerze [1]
Czas jazdy*
Średnia prędkość
Energia zużyta (dodatkowo) na jazdę na rowerze [kcal] {{(c6 == "k" ? (c8*c1*(0.6345*c2*c2+0.7563*c2+36.725)/3600) - ((665.09+9.56*c8+1.85*c9-4.67*c7)*1.74)/60/24*c1 : (c8*c1*(0.6345*c2*c2+0.7563*c2+36.725)/3600) - ((66.47+13.75*c8+5*c9-6.75*c7)*1.74)/60/24*c1) | number : 0}}
(dodatkowy) Spadek masy ciała spowodowany jazdą Pacjenta na rowerze [g] {{(c6 == "k" ? ((c8*c1*(0.6345*c2*c2+0.7563*c2+36.725)/3600) - ((665.09+9.56*c8+1.85*c9-4.67*c7)*1.74)/60/24*c1)/6.5 : ((c8*c1*(0.6345*c2*c2+0.7563*c2+36.725)/3600) - ((66.47+13.75*c8+5*c9-6.75*c7)*1.74)/60/24*c1)/6.5) | number : 0}}


Kiedy uzupełnię powyższą tabelę, okazuje się, że jeżdżąc 50 minut na rowerze z prędkością 17km/h mój organizm potrzebuje dodatkowo 99 kcal, aplikacja Endomondo pokazuje mi w tych samych warunkach, że spaliłam ich 504!
Okazuje się, że sprawę, jak to w życiu można przedstawiać z różnego punku widzenia. Bo, dla przykładu, jeśli w codziennym życiu otrzymujemy wypłatę w pracy, która starcza nam na pokrycie wydatków na podstawowe nasze potrzeby, to nie mamy za co np. pojechać na wymarzony urlop.
A co stanie się, kiedy do domowego budżetu wpłynie dodatkowa kwota w postaci jednorazowej większej wypłaty? Wtedy możemy sobie na coś dodatkowego pozwolić. Pytanie tylko, o ile możemy zwiększyć nasze wydatki? Na jak ekskluzywny wyjazd możemy się wybrać? W takim przypadku odpowiedzi mogą być dwie. Każda z nich będzie zupełnie inna. Prawdopodobnie szef powie, że dostaliśmy nagrodę w wysokości 4,000 zł, ale my wiemy, że normalnie dostalibyśmy 3,700 zł, więc podwyżka to zaledwie 300 zł, a nie 4,000 zł.
I tym właśnie różnią się proponowane w aplikacjach przeliczniki, nasz pokaże faktyczny naddatek energetycznych potrzeb, czyli przykładowe 300 zł, a w sieci znajdziecie Państwo wynik 4000. Takie błędne rozumienie sprawy ma niestety swoje konsekwencje. Pacjent czytając w internecie, ile stracił kalorii jeżdżąc godzinę na rowerze, łatwiej ulegnie pokusie skubnięcia jakiejś potrawy spoza diety. Stąd tak często padają pytania pacjentów: czemu nie schudłem, przecież każdego dnia biegałem "za 500 kcal"?
No cóż..., prawdą jest, że każda aktywność fizyczna ma wpływ na masę ciała, ale w praktyce jest to zauważalne tylko wtedy, kiedy jest to wysiłek trwający wiele godzin, niemal każdego dnia. Praca fizyczna, sport zawodowy - to są warunki, które w ogromnym stopniu wpływają na zapotrzebowania energetyczne danego organizmu.

Jednocześnie bardzo zależy mi, żebyście Państwo nie stracili przekonania, jak ważny jest ruch. Spacer, rolki, pływanie, biegi, jakikolwiek wysiłek fizyczny, a szczególnie na świeżym powietrzu - jest to niezbędna sprawa dla normalnego, prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Bez ruchu wszystko w nas zamiera, wszystkie czynności fizjologiczne przebiegają nie tak, jak powinny. Nietrudno zauważyć to na przykładzie osób, które unieruchomiła jakaś choroba.

Więc ruszajmy się! Grajmy w badmintona, frisbee, biegajmy, chodźmy na tenis, pływajmy, albo chociaż wybierajmy się na długie spacery, ale... dietę zachowujmy bez mian :)
Poniżej możliwość wybrania innej aktywności fizycznej, niż jazda na rowerze

Inny rodzaj aktywności fizycznej (dodatkowy ruch)
Czas trwania**
Wydatek energetyczny***
Energia zużyta (dodatkowo) na wykonanie danej czynności [kcal] {{(c6 == "k" ? (c4*c3/60*c8) - ((665.09+9.56*c8+1.85*c9-4.67*c7)*1.74)/60/24*c3 : (c4*c3/60*c8) - ((66.47+13.75*c8+5*c9-6.75*c7)*1.74)/60/24*c3) | number : 0}}
(dodatkowy) Spadek masy ciała spowodowany wybraną aktywnością fizyczną Pacjenta [g] {{(c6 == "k" ? ((c4*c3/60*c8) - ((665.09+9.56*c8+1.85*c9-4.67*c7)*1.74)/60/24*c3)/6.5 : ((c4*c3/60*c8) - ((66.47+13.75*c8+5*c9-6.75*c7)*1.74)/60/24*c3)/6.5) | number : 0}}

*przy założeniu, codziennej, ogólnie niskiej aktywności fizycznej
**należy wpisać faktyczny czas trwania wysiłku, odliczając przerwy np. na odpoczynek
*** w zależności od wykonywanej czynności należy wpisać odpowiednią cyfrę (średni koszt energetyczny wyrażony w kcal/kg mc./godz.)

Wydatek energetyczny [kcal/kg m.c/h] (średnio)
Wolny spacer 3km/h 2,5
Marsz po równinie 6km/h 4,4
Wolny bieg (trucht) 6,0
Bieg 9km/h 9,0
Pływanie 20m/min 4,2
Pływanie 50m/min 10,2
Wchodzenie po schodach 14,7
Schodzenie ze schodów 2,5
Poranna gimnastyka 3,0
Skakanka 5,4
Taniec użytkowy 3,0
Fit Dance (taniec specjalistyczny) 9,0
Podane wyżej wartości są oczywiście przybliżone; nie uwzględniają np. siły wiatru, ciężaru roweru, czy ekwipunku, itd., itp.
Jeśli interesuje Państwa przykład zastosowania naszego licznika, to zapraszam (link)



powrót do Strona główna






[1] Paweł Dyl, Kalkulator kalorii - Jazda na rowerze