Wędliny, czyli słów kilka o tym, co zrobic, żeby były produktem wysoko wartościowym.

W diecie zdrowego człowieka wskazane jest, aby spożywać dania mięsne i wędliny przygotowane z różnych zwierząt: drób, wieprzowina, wołowina, w miarę możliwości królik, cielęcina, dziczyzna.
Każdy gatunek mięsa jest źródłem innych cennych dla zdrowia witamin, makro- i mikroelementów [1].

Ponieważ handel oferuje nam w większości wędliny będące źródłem szkodliwych dla zdrowia konserwantów (azotany) i innych sztucznych dodatków, warto zastępować je mięsem samodzielnie przyprawionym (bez dodatku olejów) i przygotowanym w domu (np. ugotowanym lub upieczonym w piekarniku w formie całego kawałka mięsa, lub np. klopsa czy pasztetu).

Przed Państwm kilka propzycji, które na stałe goszczą w naszym domu. Ich wartość odżywcza i energetyczna jest odpowiednia do stosowania tych produktów w dietach niskoenergetycznych (przelicznik 1:1).

Pasztet Polędwiczka / schab (niskie temperatury) Filet z indyka (pieczeń) Klops (mięso mielone)


Jeśli jednak nie wystarcza nam czasu, proponujemy korzystać z wędlin najwyższej jakości, a dostępnych w handlu. Wędliny te wolne są od konserwantów (azotynów), w ich składzie nie ma fosforanów, barwników, aromatów, wzmacniaczy smaku, cukru, skrobi, białka sojowego i innych dodatków, a udział mięsa jest stosunkowo wysoki. Pamiętajmy, że zawsze należy sprawdzić wartość energetyczną produktu (nie powinna przekraczać 120 kcal/100g produktu).





[1] Poniższa tabela potwierdza pierwszą i złotą zasadę zdrowej diety, jest nią UROZMAICENIE. Spożywajmy różne mięsa, nie tylko z różnych zwierząt, ale nawet z różnych części tuszy.



powrót do Strona główna







Dietetyk Kalisz