Dlaczego tak ważne jest, aby nie pomijać żadnych składników wyliczonej diety?

Poniższa tabela obrazuje, w jakim stopniu podstawowe grupy produktów pokrywają nasze zapotrzebowanie na wybrane składniki pokarmowe. Wysokość słupków od 3/4 do całej kratki wskazuje, że produkty są bardzo dobrym źródłem rozpatrywanego składnika, od 1/2 – 3/4 kratki – są dobrym źródłem, od 1/4 do 1/2 – słabym, a poniżej 1/4 – bardzo ubogim źródłem, kratki puste wskazują, że dana grupa zawiera ślady składnika lub nie zawiera go wcale (wg H.Stobnickiej-Szczygłowej)



Niedobór Wit. A i karotenu prowadzi do suchości i zgrubienia spojówek, suchości rogówek, zapalenia brzegów powiek, zaburzenia regeneracji czerwieni wzrokowej, co powoduje niedowidzenie o zmierzchu, tzw kurzą ślepotę. Przy pogłębiających się niedoborach tej witaminy może dojść do dużego upośledzenia wzroku, a nawet całkowitej ślepoty. Niedobór wit.A objawia się słabym wzrostem u dzieci. Deficyt wit.A wywołuje nadmierne rogowacenie komórek nabłonkowych skóry, suchość i łuszczenie, a także wysychanie błon śluzowych przewodu oddechowego, pokarmowego, moczowo-płciowego. Szczególnie wrażliwa na braki witaminy A jest tkanka płucna, w konsekwencji czego dochodzi do częstych stanów zapalnych oskrzeli. Nadmiar witaminy A gromadzony jest w wątrobie i jest toksyczny.
---------

Niedobór Wit. B1 powoduje zaburzenia układy nerwowego, mięśniowego oraz sercowo-naczyniowego.
---------

Niedobór Wit. B2 wywołuje tzw. zajady w kącikach ust, łojotok skóry, zapalenie języka, pieczenie pod powiekami oczu, łzawienie, światłowstręt, zapalenie tęczówki oka.
---------

Niedobór Wit. PP prowadzi do rozwoju pelagry. Objawy tej choroby to: zapalenie skóry, zaburzenia psychiczne, biegunka. Skóra jest szorstka, przebarwiona, łatwo pęka, największe zmiany obserwuje sie na szyi, twarzy, rękach. Może wystąpić zapalenie języka (język truskawkowaty) i jamy ustnej. Obserwuje się zaburzenia trawienia, bezsenność, bóle głowy, stany lękowe, depresje, omamy, drżenie rąk.
---------

Niedobór Wit. C objawia się szybkim męczeniem się, brakiem łaknienia, bólami stawowo-mięśniowymi, zaczerwienieniem i krwawieniem dziąseł. Brak witaminy C wywołuje szkorbut charakteryzujący się wypadaniem zębów. Awitaminoza prowadzi do niedokrwistości i osłabienia odporności ustroju.
---------

Niedobór Wit. D jest bardzo niebezpieczny. U niemowląt i dzieci powoduje krzywicę, u osób dorosłych, zwłaszcza u kobiet w ciąży i karmiących, odwapnienie, rozmiękczenie kości, u osób starszych zniekształcenie kośćca, porowatość i kruchość układu kostnego. Przedawkowanie witaminy D jest bardzo niebezpieczne. Objawy hiperwitaminozy to: złe samopoczucie, brak apetytu, zmęczenie, ból głowy, ból brzucha, u dzieci najczęściej występują zaparcia, u dorosłych biegunki. Powoduje nieodwracalne zmiany i zakłócenia pracy serca.
---------

Niedobór Wapnia prowadzi do odwapnienia organizmu, a przez to zniekształcenia kośćca, uszkodzenia zębów oraz do zaburzeń funkcjonowania serca, układu nerwowego, mięśni. U dzieci objawia się nie tylko krzywicą, ale także niedostatecznym wzrostem. Osoby dorosłe z niedoborem wapnia cierpią na zrzeszotnienie kości, objawiającą się bólami i częstymi złamaniami. Długotrwały nadmiar spożycia wapnia może być przyczyną tworzenia się kamieni nerkowych, może także zaburzać pracę serca i oddychanie.
---------

Fosfor jest szeroko rozpowszechnionym składnikiem w produktach spożywczych, dlatego niedobory występują bardzo rzadko.
---------

Objawy wynikające z niedoboru Żelaza to: bladość skóry, warg, osłabienia umysłowe, utrudnione zapamiętywanie, osłabienie mięśni, palpitacja serca, szybkie męczenie się, u dzieci słabszy rozwój psychiczny, zmniejszona odporność organizmu, ograniczony wzrost. Nadmiar w diecie żelaza powoduje uszkodzenie tkanek wątroby, trzustki, mięśnia sercowego, kory nadnerczy.
---------

Obserwuje się, że społeczeństwa spożywające większe ilości włókna pokarmowego w mniejszym stopniu zapadają na miażdżycę, chorobę n niedokrwienną serca, zawały, nowotwory jelita grubego. Spożywanie nadmiernej ilości Błonnika powoduje podrażnienie jelit i biegunki. Ma też ujemny wpływ na wykorzystanie innych składników pokarmowych, np wapnia, żelaza i cynku.
---------

Dla zachowania równowagi kwasowo-zasadowej posiłki należy tak planować, aby znajdowały się w nich produkty zarówno o charakterze zakwaszającym, jak i alkalizującym.
---------

Białko – są najważniejszym materiałem budulcowym żywych organizmów. Służą do budowy i odbudowy zużywających się tkanek (np. złuszczony naskórek, wypadające włosy), są podstawowym składnikiem krwi, hormonów, enzymów, biorą udział w regulowaniu ciśnienia krwi. Nadmiar białka w diecie jest niebezpieczny dla nerek i wątroby.
---------

Tłuszcze – obok węglowodanów są głównym źródłem energii. Tłuszcze są materiałem budulcowym wszystkich struktur błoniastych komórki, źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, oraz witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (ADEK), są też prekursorami hormonów nadnerczy i hormonów płciowych, poprawiają walory smakowe potraw, podnoszą ich sytość.
---------

Węglowodany są głównym źródłem energii dla organizmu ludzkiego. W przypadku niedostatecznej ilości węglowodanów przyswajalnych w pożywieniu (poniżej 100g/dobę), dochodzi do niecałkowitego spalania kwasów tłuszczowych i powstawania ciał ketonowych, które silnie zakwaszają organizm. Dlatego słuszne jest powiedzenie, że „tłuszcze spalają się w ogniu węglowodanów”. węglowodany pełnią też różne funkcje biologiczne, wykorzystywane są do syntezy struktur komórkowych, nadają także produktom spożywczym i potrawom cech organoleptycznych, biorą udział w tworzeniu smaku, konsystencji i barwy.

powrót do Pytacie Państwo, czyli o sprawach różnych
powrót do Strona główna