Co zrobić, gdy bardzo doskwiera nam głód?

Mili Państwo, czasem głód tak daje się nam we znaki, że przestaje być dla nas ważne co, ważne, żeby cokolwiek zjeść. Smaczne, mniej smaczne, aby do jedzenia.
Jest kilka produktów, o czym Państwo wiedzą, które na diecie przysługują nam w nieograniczonych ilościach. I to właśnie na ich bazie możemy coś tworzyć.
Jest jeszcze inne wyjście. Zawsze możemy coś podkraść :)) z innych posiłków, i z małą stratą dla głównego dania przygotować sobie dodatkowe małe co nieco.
Przejdźmy do rzeczy:


1. Propozycje dań przygotowanych z produktów dozwolonych poza dietą

a) Rukola, Roszponka, Masłowa, Lodowa, wszystkie sałaty, ogórki, seler naciowy, kapusta pekińska, rzodkiewka, pomidory...

Choć nie zawsze mamy czas i ochotę na te dodatki, to pewnie warto zadbać, żeby któryś z tych kolorowych produktów ubogacił nasze danie. Czasem niewiele zyskamy na sytości, ale nasze oczy będą zadowolone, dodatkowo wydłużymy sobie czas posiłku, a co z tym się wiąże mamy choć małą nadzieję, że doczekamy się uczucia choćby małego nasycenia.
Nie będę Państwu podpowiadała, jak zrobić sałatkę z sałat, rzodkiewki, czy ogórka, bo to każdy umie, a do tego każdy z nas tworzy i lubi inne ich zestawienia.


Seler naciowy Ogórki kwaszone Seler naciowy, ogórki, pomidorki i odrobina marchewki Pomidory Kapusta pekińska, ogórki...


b) Ciepłe dodatki
Pieczarki, cebula, kapusta kwaszona, cukinia wszystkie te produkty możemy doprawić i przygotować na patelni beztłuszczowej lub, w przypadku kapusty kwaszonej ugotować, a potem łączyć w różne kombinacje, mniej lub bardziej smaczne :/

Pieczarki z cebulką Kapusta kwaszona gotowana z dodatkiem pieczarek Cukinia z grilla lub zapiekacza Cukinia a'la leczo (przepis - propozycja)


c) Bulion z wszelkimi dozwolonymi dodatkami w postaci czystych zup
O tym, jak przygotować bulion piszemy w zakładce: Zupy, Makarony i Jajka - link

Rosół, czyli wywar z warzyw lub kości z dodatkiem natki pietruszki, świeżego koperku, czy pora z powodzeniem może służyć nam pomocą w chwilach uporczywego głodu. Jeśli do takiego bulionu wetrzecie Państwo kwaszonego ogórka może powstać coś, co przypominać będzie zupę ogórkową. Dodatek kapusty kwaszonej – stworzy ubogą wersję kapuśniaku. Można też dołożyć cukinię, albo 5g ryżu, czy makaronu.
Z własnego doświadczenia wiem, że mimo, że jest to bardzo skromny posiłek, to jego ciepło i objętość może przynieść ulgę w trudnych chwilach.

Rosół czysty Rosół + 5g ryżu lub 5g makaronu a'la Kapuśniak a'la Ogórkowa


d) Bulion z wszelkimi dozwolonymi dodatkami w postaci galaret
Jeśli do wywaru z warzyw dołożymy żelatynę, otrzymamy galaretę. To niezły bezkarny ;) dodatek do zaplanowanego w diecie posiłku. Oczywiście pod warunkiem, że takie dania lubimy :) W zależności od użytego dodatku smak galarety może być różny. Proponuję wkroić ogórka konserwowego lub pieczarki, czy kurki z octu (ilość ich, z racji na zawarty cukier w zalewie octowej, nie powinna przekraczać 150g dziennie).

Poniżej przedstawiam Państwu mój przepis na galaretę. Jej zaletą jest przeźroczystość, i, to co lubię, łatwe, szybkie przygotowanie.
- 750g woda
- szczypta Vegety Natur
- płaska łyżeczka soli
- ziele ang, liść laurowy
- pieprz
- natka pietruszki
- 20g żelatyny rozpuszczalnej w gorącej wodzie
Wywar z przyprawami gotuję 10 minut. Dodaję żelatynę rozpuszczalną w gorącej wodzie i zalewam przygotowane w naczyniach warzywa. Oczywiście danie musi trafić na jakiś czas do lodówki.

Galareta z rosołu Pieczarki z octu w galarecie Korniszony w galarecie Kurki/grzyby leśne z octu w galarecie


2. Dania z udziałem produktów zaczerpniętych z innych posiłków lub ubogacone dozwolonymi dodatkami.
Czasem z jednego dania można zrobić coś więcej. Jeśli np. podkradniemy trochę ziemniaka i warzyw z drugiego dania, możemy przygotować całkiem sporą porcję zupy warzywnej. Podobnie możemy rozmnożyć ;) nasz obiad, kiedy w diecie zaplanowana jest zupa z mięsem. Wtedy w zupie zostawiamy odrobinę ryżu, czy ziemniaka, a resztę gotujemy osobno, potem wykładamy na talerz, dodajemy mięso, ogórka, sałatę, pieczarki i już może nas cieszyć skromny, ale jakby nie było dwudaniowy obiad :))
Odrobina warzyw, np marchewki, czy papryki konserwowej, plasterek jajka - to świetny składnik do galarety, która ubogaci np. naszą kolację.
Kiedy w diecie mamy Sokoliki i pieczywo, łatwo powiększyć porcję dodając sałatę, pomidory, cebulę i tworząc w ten sposób objętościowo dużego Hot-doga :)
Ser żółty i bułka w diecie to baza do zapiekanki z pieczarkami :)



Zupa warzywna (dodatkowo) Galareta z warzywami Hot-dog (+ sałata, itp) Zapiekanka (+ pieczarki)


3. Dania, których sposób przygotowania lub podania może wpłynąć na objętość, tym samym zadowolenie naszych oczu :)
Często w Państwa dietach goszczą lody. Nie ma ich dużo, ale kiedy wrzucimy gałkę do małej kawy, wtedy znacznie dłużej będziemy cieszyli się powstałym deserem. A jeśli dobrze zarządzimy, to starczy nam nawet na dwie takie chwile przyjemności :)
O tym, że kisiel można przygotować zamiast na szklankę wody, to na trzy szklanki, czy że z 25g mleka i 300g wrzątku wyjdzie "zupa mleczna" wstyd mi nawet pisać. Choć sama z takich pseudo-dań w czasach kryzysu korzystam ;(
200g gruszki, po ugotowaniu da fajne dwie szklaneczki kompotu. Co prawda, nie będzie on słodki (chyba, że niesmacznie słodzikowo - słodki :), ale zawsze to, trochę więcej niż po prostu owoc. Na owoce mam jeszcze jeden sposób. Kiedy jabłko pokroimy na cieniutkie plasterki, jemy je dłużej, czasem uda się nawet zapomnieć, że głód wielki, a porcja mała. Podobnie ma się sprawa z krojeniem marchewki na bardzo, bardzo cienkie plasterki albo słupki, dzielenie bułki w poprzek, a każdej kromki na kilka cząstek.
A wszystko to po to, żeby samemu troszkę się oszukać, i mniej cierpieć :))

Zawsze polecam też wykorzystywanie zielenin do znacznego powiększania porcji. Nieważne, czy w diecie jest jajko, czy wędzony łosoś, czy mięso grillowane, zawsze warto je wyłożyć na miskę sałaty lodowej wymieszanej z pomidorem, ogórkiem, rzodkiewką. Wszystko można posypać świeżym koperkiem, szczypiorem, skropić cytryną i cieszyć się znacznie dłużej możliwością biesiadowania z domownikami.



Kawa z gałką loda Kompot Kisiel pitny Mięso/Jajko/Łosoś na sałacie lodowej




Ultra-cienkie plasterki marchwi lub patyczki z warzyw Owoc w plasterkach lub tarty Mini kanapeczki Bułka w poprzek,
czy kromka na cztery :)


powrót do Strona główna